MEDIA
Media dalam bidang pendidikan
telah dihubungkan terus dengan benda-benda, alat-alat, perkakas dan bahan-bahan
pendidikan dan pengajaran.
Menurut R.M.W Travers (1970), "istilah
media biasanya digunakan untuk mewakili satu edaran komunikasi yang mempunyai
ciri-ciri tertentu. Oleh itu kita menyebut tentang media televisyen atau media
filem bergerak. Mungkin media pendidikan mewakili sesuatu yang lebih sedikit
dari golongan bahan-bahan mendidik."
Menurut B.J Enright (1972) pula, "media
ialah ikhtiar-ikhtiar untuk memperolehi, memproses atau menyusun kembali
maklumat pandang dan dengar atau gabungan maklumat pandang dan dengar dengan
cara grafik, fotografik, elekronik ataupun cara mekanik".
Jadi fungsi media ialah untuk memperolehi,
memproses atau menyusun kembali maklumat pandang dan dengar ataupun gabungan
dua jenis maklumat ini. Yusuf Hashim (1997) menyatakan bahawa "media
pengajaran yang biasa digunakan dalam pengajaran dan latihan terbahagi kepada
lapan iaitu:
· Media tayang kaku (transparensi,
slaid, mikrofilem dll)
· Media tayang gerak (video, filem,
cakera dll)
· Grafik (lukisan, poster, kartun
dll)
· Gambar kaku (gambar foto, kad
imbasan, poskad dll)
· Media pameran (model, boneka,
diorama dll)
· Media paparan (papan kapur, papan
flanel, papan berita dll)
· Media audio (tutur, pita audio,
cakera padat dll)
· Media cetak (modul pengajaran,
buku teks, akhbar, majalah dll)
FUNGSI MEDIA
Membuat Pengajaran Lebih Tersusun
Mengikut pendekatan sistem, media
adalah satu komponen dalam pembentukan pengajaran. Untuk memuatkan media dalam
pengajaran, pengajaran guru perlu dirancangkan dengan sistematik terlebih
dahulu supaya pengajaran lebih tersusun. Berdasarkan pendekatan sistem juga
peranan media dikaji, dilaksanakan, dinilai dan kemudian dibaiki mengikut
keperluan penuntut dan objektif pembelajaran.
Memberi maklumat
Berbagai media yang didapati,dari
segi pembelajaran memang memberi maklumat seperti TV pendidikan dan radio,
filem, slaid dan sebagainya.
Pembelajaran
Menjadi Lebih Dekat
Sesuatu perkara yang perlu
dipelajari tetapi berlaku di luar bilik darjah boleh dirakamkan melalui gambar
foto, video atau ditulis ceritanya di dalam buku dan kemudian dibawa ke bilik
darjah. Perkara-perkara di luar bilik darjah menjadi lebih hampir kepada murid
kerana perkara-perkara tersebut boleh dipindahkan di dalam media dan dibawa
masuk ke kelas.
Memperkayakan
pengalaman
Media seperti filem boleh
memperkayakan pengalaman murid. Jika murid di negara ini tidak pernah melihat
salji, satu filem yang ditayangkan menunjukkan salji serta persekitarannya akan
menambah pengalaman murid, seolah-olah murid sendiri mengalami persekitaran
seperti itu.
Pembelajaran Lebih
Seronok
Pembelajaran berlaku apabila
terdapat perubahan tingkahlaku. Dengan melihat filem, televisyen dan media lain
pelajar akan terangsang untuk belajar. Ini akan menerbitkan rasa seronak kepada
pelajar kerana persekitaran bilik darjah adalah steril. Oleh kerana seronok
melihat atau mendengar media pengajaran tersebut, perubahan tingkahlaku murid
akan lebih mudah terhasil dan seterusnya pembelajaran berlaku.
Pengajaran Lebih
Bersifat Individu
Jika pengajaran guru dirancang
dengan teratur dan rapi, guru tidak perlu berhadapan dengan semua murid pada
setiap masa. Guru boleh menggunakan berbagai media untuk menyusun pengajaran
dan semua murid tidak perlu menguasai pembelajaran mengikut satu cara sahaja.
Pengajaran boleh dijalankan secara individu mengikut kebolehan dan kecepatan
pelajar sendiri untuk menyelesaikan sesuatu unit pembelajaran. Murid tidak
perlu menanti guru untuk belajar kerana isi pelajaran telah disusun oleh guru
mengikut tahap kebolehan murid.
No comments:
Post a Comment