Konsep Dan Domain Teknologi Pendidikan
Pengenalan dan Konsep Teknologi
Teknologi adalah keupayaan dalam menggunakan
pengetahuan sama ada pengetahuan saintifik atau pengetahuan lain yang tersusun
(other organized knowledge) yang digunakan secara sistematik sehingga mampu
mempamerkan amalan yang praktikal dalam melaksanakan sesuatu tugas sehingga
tugas tersebut mencapai kejayaan, Galbraith (1967).
Pengenalan Saintifik
Himpunan ilmu dan pengetahuan yang telah diuji dan
dinyatakan dalam bentuk satu prinsip.
Pengetahuan Lain Yang Tersusun
Pengetahuan yang belum diuji dan dibuktikan secara
saintifik tetapi diterima amalannya sebagai suatu pengetahuan yang benar
berdasarkan pengalaman dan pengamatan manusia terhadap sesuatu tindakan.
Perkaitan Teknologi Dalam Pengajaran dan
Pembelajaran
• Pengajaran – proses ajar di mana
keberkesanan penyampaian maklumat oleh terbukti dengan perubahan tingkahlaku
pelajar.
• Pembelajaran – proses belajar yang
berlaku apabila guru dan pelajar sama-sama terlibat dalam proses memberi dan
menerima.
Definisi :
Teknologi pengajaran adalah satu bidang yang
berusaha ke arah meningkatkan kualiti atau keberkesanan pengajaran dan
pembelajaran”.
Seels & Reechy (1994):
“Instructional technology is the theory and
practice of designing, development, utilization, management and evaluation of
processes and resources for learning”.
Definisi :
"Teknologi pendidikan ialah gabungan manusia,
peralatan, teknik dan peristiwa yang bertujuan untuk memberi kesan baik kepada
pendidikan" . (Crowell (1971):Encyclopedia of education)
Definisi Teknologi Pendidikan oleh AECT 1994:
AECT: The mission of the Association for
Educational Communications and Technology is to provide international
leadership by promoting scholarship and best practices in the creation, use,
and management of technologies for effective teaching and learning in a wide
range of settings.
Goals:
- Define the disciplines and professional
activities that comprise the field of educational communications and
technology.
- Serve and represent professionals in the field
and support professional growth.
- Advance scholarship and practice that
contribute to and enlarge the knowledge base of the field.
- Promote policies that ensure the humane and
ethical use of educational communications and technology at all levels,
from the personal through the international.
“Teknologi pengajaran adalah teori dan amalan
tentang mereka bentuk, membangun, mengguna dan menilai proses serta sumber
untuk pembelajaran”.
Definisi oleh Persatuan Teknologi Pendidikan
Malaysia (1988):
Teknologi Pendidikan ialah proses yang kompleks
dalam mengalisis keperluan pendidikan secara sistematik, saintifik dan rasional
bertujuan untuk mereka bentuk dan mengaplikasikannya secara sepadu idea,
tenaga, sumber bahan, kaedah dan tatacara untuk mempertingkatkan keberkesanan
proses pengajaran dan pembelajaran.
Domain Dalam Teknologi Pendidikan:
Melalui 2 fasa, iaitu:
Fasa pertama: Tahun 1977
Fasa kedua: Tahun 1994
Domain Teknologi Pendidikan Fasa Pertama:
Fungsi Pengurusan Pengajaran:
Memastikan pengurusan teknologi berjalan lancar dan
berkesan, iaitu:
- Mengarah
- Menyelaras
- Mengawal fungsi
Fungsi Pengembangan Pengajaran:
- Peringkat penyelidikan
- Peringkat mereka bentuk pengajaran
- Peringkat penerbitan
- Peringkat penilaian dan pemilihan
- Peringkat penggunaan
- Peringkat logistik
Fungsi Sumber Pembelajaran:
- Mesej
- Manusia
- Peralatan
- Teknik
- Lokasi
Domain Teknologi Dalam Pengajaran dan Pembelajaran
Fasa Kedua:
- Rekabentuk
- Pembangunan
- Penggunaan
- Pengurusan
- Penilaian
REKABENTUK
- RB Sistem Pengajaran
- RB Mesej
- Strategi Pengajaran
- Ciri-ciri Pelajar
PEMBANGUNAN
- Teknologi Percetakan
- Teknologi Audiovisual
- Teknologi Berasaskan Komputer
- Teknologi Bersepadu
PENGGUNAAN
- Penggunaan Media
- Inovasi
- Pelaksanaan
- Polisi dan Peraturan
PENGURUSAN
- Pengurusan Projek
- Pengurusan Sumber
- Pengurusan Sistem Penyampaian
- Pengurusan Maklumat
PENILAIAN
- Analisis Masalah
- Pengukuran Rujukan
- Kriteria
- Penilaian Formatif
- Penilaian Sumatif
Kesimpulan:
Teknologi pendidikan ialah satu sistem yang
meliputi alat dan bahan media, organisasi yang digunakan secara terancang bagi
menghasilkan kecekapan dalam pengajaran dan keberkesanan dalam pembelajaran.
No comments:
Post a Comment