- Maksud Teknologi
- Definisi Teknologi dan perkembangannya dari tahun 1967 hingga kini
- Kepentingan Teknologi dalam P&P
- Definisi P&P
1. Apakah yang anda faham mengenai Teknologi Pendidikan dan Teknologi Pengajaran.
2. Bincangkan persamaan dan perbezaan yang terdapat di antara domain Teknologi dalam P&P pada
FASA 1 dan FASA 2.
Teknologi pendidikan ialah satu pendekatan yang sistematik yang amat sesuai dan boleh diterima bagi proses penyelesaian satu-satu masalah pengajaran dan pembelajaran manakala teknologi pengajaran merupakan satu gabungan harmonis dan sistematik antara perkakasan ,perisian, seni penggunaan dan pengendalian untuk mencapai pengajaran yang berkesan dan bermakna.
ReplyDeleteAntara persamaan ialah proses pengembangan alat bantu pengajaran iaitu dengan berusaha mengembangkan serta merancang domain pembelajaran menggunakan media pembelajaran.Kedua-dua konsep tersebut mendefinisikan Teknologi Intruksional yang berorientasi pada praktis. Perbezaan di antara teknologi dalam P&P pada FASA 1 dan FASA 2 ialah Domain teknologi dalam pengajaran dan pembelajaran FASA 1 pada tahun 1977 manakala domain teknologi dalam pengajaran dan pembelajaran FASA 2 pada tahun 1994.
TAN PEI YEE 4PISMP PC/PJ/MT
DeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDelete1. (a) Teknologi Pendidikan
ReplyDeleteSaya faham bahawa Teknologi pendidikan adalah gabungan manusia, idea, alat-alat, teknik dan peristiwa yang bertujuan untuk memberi kesan baik kepada proses pendidikan.malah, ia juga adalah aplikasi prinsip-prinsip saintifik untuk mereka dan membina sesuatu bagi menjalankan sistem pengajaran dan pembelajaran.
Selain itu, teknologi pendidikan juga ialah proses yang kompleks dalam menganalisis keperluan pendidikan secara sistematik, saintifik dan rasional bertujuan untuk mereka bentuk dan mengaplikasikannya secara sepadu idea, tenaga, sumber bahan, kaedah dan tatacara untuk mempertingkatkan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran.
(b)Teknologi Pengajaran adalah satu bidang yang berusaha ke arah meningkatkan kualiti atau keberkesanan pengajaran dan pembelajaran.
Teknologi Pengajaran adalah alat / bahan media yang lahir akibat dari revolusi komunikasi yang digunakan untuk tujuan pembelajaran di samping guru, buku teks dan papan hitam. (Tickton, S.G., To Improve Leraning, 1970)
2. Persamaan di antara domain Teknologi dalam P&P pada FASA 1 dan FASA 2 adalah proses pengembangan alat bantu pengajaran iaitu dengan berusaha mengembangkan serta merancang domain pembelajaran menggunakan media pembelajaran. Malah, kedua konsep tersebut mendefinisikan Teknologi Intruksional yang berorientasi pada praktis.
Perbezaan di antara domain Teknologi dalam P&P pada FASA 1 dan FASA 2 adalah Fasa pertama adalah pada Tahun 1977 dan Fasa kedua adalah pada Tahun 1994.
Definisi fasa pertama adalah Teknologi pengajaran merupakan satu proses yang kompleks dan berpesapadu yang melibatkan manusia, prosedur, idea, peralatan dan organisasi untuk menganalisis masalah-masalah serta mereka bentuk, menilai dan menguruskan penyelesaian kepada masalah-masalah dalam keadaan di mana proses pembelajaran itu adalah bermatlamat dan terkawal”.
Manakala, fasa kedua adalah Teknologi pengajaran adalah teori dan amalan tentang mereka bentuk , membangun, mengguna, dan menilai proses serta sumber untuk pembelajaran”.
Fasa pertama mempunyai 3 domain iaitu Pengembangan pengajaran, sumber pembelajaran dan pengurusan pengajaran dan fasa kedua mempunyai 5 domain iaitu Rekabentuk, pembangunan, penggunaan, pengurusan dan penilaian.
TAY HUI TING 4PISMP PC/PJ/MT
Deletesoalan1 :
ReplyDeleteTeknologi pendidikan ialah satu sistem yang meliputi alat dan bahan media, organisasi yang digunakan secara terancang bagi menghasilkan kecekapan dalam pengajaran dan keberkesanan dalam pembelajaran.
Teknologi pengajaran adalah satu bidang yang berusaha ke arah meningkatkan kualiti atau keberkesanan pengajaran dan pembelajaran. Ia juga adalah satu komponen teknologi pendidikan yang merupakan satu gabungan harmonis dan sistematik antara perkakasan, perisian, seni penggunaan dan pengendalian untuk mencapai pengajaran yang berkesan dan bermakna. Secara jelasnya teknologi pengajaran menekankan kepada keperluan dan proses pembelajaran yang berkesan.
soalan2 :
Persamaan antara fasa 1 dan fasa 2 ialah proses pengembangan alat bantu pengajaran iaitu dengan berusaha mengembangkan serta merancang domain pembelajaran menggunakan media pembelajaran. Kedua konsep tersebut mendefinisikan Teknologi Intruksional yang berorientasi pada praktis.
Perbezaan antara fasa 1 dan fasa 2 ialah dari segi pengurusan pengajaran. Domain teknologi dalam pengajaran dan pembelajaran 1977 adalah dari segi pengurusan organisasi dan pengurusan kakitangan. Bagi Domain teknologi dalam pengajaran dan pembelajaran 1994, ia dibahagikan kepada 4 pengurusan iaitu pengurusan Projek, Pengurusan Sumber, Pengurusan Sistem Penyampaian dan Pengurusan Maklumat.
LEE SIU FONG 4PISMP PC/PJ/MT
ReplyDeleteJAWAPAN 1:
- Teknologi pendidikan adalah ialah gabungan manusia, idea, alat-alat, teknik dan peristiwa yang bertujuan untuk memberi kesan baik kepada proses pendidikan.
- Teknologi pengajaran adalah satu bidang yang berusaha ke arah meningkatkan kualiti atau keberkesanan pengajaran dan pembelajaran.
-Ia adalah aplikasi prinsip-prinsip saintifik untuk mereka dan membina sesuatu bagi menjalankan sistem pengajaran dan pembelajaran.
- Teknologi pendidikan ialah penggunaan kemahiran dan teknik moden dalam keperluan pendidikan dan latihan, yang meliputi kemudahan belajar dengan menggunakan persekitaran setakat mana ia menimbulkan pembelajaran.
- Teknologi pendidikan ialah proses yang kompleks dalam menganalisis keperluan pendidikan secara sistematik, saintifik dan rasional bertujuan untuk mereka bentuk dan mengaplikasikannya secara sepadu idea, tenaga, sumber bahan, kaedah dan tatacara untuk mempertingkatkan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran.
- Teknologi pendidikan ialah aplikasi media, sistem, pendekatan dan teknik-teknik ke arah pencapaian pengajaran dan pembelajaran yang berkesan.
JAWAPAN 2: PERBEZAAN:
- Mewujudkan keberkesanan proses P-P yang cemerlang.
- Proses pengembangan alat bantu pengajaran iaitu dengan berusaha mengembangkan serta merancang domain pembelajaran menggunakan media pembelajaran.
PERBEZAAN:
FASA 1
Definisi:Teknologi pengajaran merupakan
satu proses yang kompleks dan
berpesapadu yang melibatkan
manusia, prosedur, idea, peralatan
dan organisasi untuk menganalisis masalah-masalah serta mereka bentuk, menilai dan menguruskan penyelesaian kepada masalah masalah
dalam keadaan di mana proses pembelajaran itu adalah bermatlamat dan terkawal”.
Domain: 3 iaitu Pengembangan pengajaran, Sumber pembelajaran dan Pengurusan pengajaran.
Jenis-Jenis:PENGEMBANGAN PENGAJARAN
A. Penyelidikan
B. Reka bentuk
C. Penerbitan
D. Penilaian
E. Logistik
F. Penggunaan
G. Pengedaran
SUMBER PEMBELAJARAN
A. Mesej
B. Manusia
C. Bahan
D. Peralatan
E. Teknik
F. Tempat atau keadaan
PENGURUSAN PENGAJARAN
A. Pengurusan organisasi
B. Pengurusan kakitangan
FASA 2
Definisi: Teknologi pengajaran adalah teori
dan amalan tentang mereka
bentuk , membangun, mengguna,
dan menilai proses serta sumber
untuk pembelajaran”.
Domain:5 iaitu 1. Rekabentuk
2. Pembangunan
3. Penggunaan
4. Pengurusan
5. Penilaian
Jenis-Jenis:
REKABENTUK
- RB Sistem Pengajaran
- RB Mesej
- Strategi Pengajaran
- Ciri-ciri Pelajar
PEMBANGUNAN
- Teknologi Percetakan
- Teknologi Audiovisual
- Teknologi BerasaskanKomputer
- Teknologi Bersepadu
PENGGUNAAN
- Penggunaan Media
- Difusi dan Inovasi
- Pelaksanaan
- Polisis dan Peraturan
PENGURUSAN
- Pengurusan Projek
- Pengurusan Sumber
- Peng Sistem Penyampaian
- Pengurusan Maklumat
PENILAIAN
- Analisis Masalah
- Pengukuran Rujukan
- Kriteria
- Penilaian Formatif
- Penilaian Sumatif
1. Apakah yang anda faham mengenai Teknologi Pendidikan dan Teknologi Pengajaran?
ReplyDeleteTeknologi pengajaran
• Satu bidang yang berusaha ke arah meningkatkan kualiti atau keberkesanan pengajaran dan pembelajaran.
Teknologi pendidikan:
• aplikasi media, sistem, pendekatan dan teknik-teknik ke arah pencapaian pengajaran dan pembelajaran yang berkesan.
• gabungan manusia, idea, alat-alat, teknik dan peristiwa yang bertujuan untuk memberi kesan baik kepada proses pendidikan.
2. Bincangkan persamaan dan perbezaan yang terdapat di antara domain Teknologi dalam P&P pada FASA 1 dan FASA 2.
Persamaan:
Proses pengembangan alat bantu pengajaran yaitu dengan berusaha mengembangkan serta merancang domain pembelajaran menggunakan media pembelajaran.
kedua konsep tersebut mendefinisikan Teknologi Intruksional yang berorientasi pada praktis.
Perbezaan:
• Fasa 1 terdapat 3 domain, iaitu pengurusan pengajaran, pengembangan pengajaran, dan sumber pengajaran. Manakala Fasa 2 terdapat 5 domain, iaitu rekabentuk, pembangunan, penggunaan, pengurusan , dan penilaian.
• Teknologi pengajaran pada fasa 1 berdifinisi sebagai satu proses yang kompleks dan berpesapadu yang melibatkan manusia, prosedur, idea, peralatan dan organisasi untuk menganalisis masalah-masalah serta mereka bentuk, menilai dan menguruskan penyelesaian kepada masalah-masalah dalam keadaan di mana proses pembelajaran itu adalah bermatlamat dan terkawal. Manakala teknologi pengajaran pada fasa 2 berdifinisi sebagai teori dan amalan tentang mereka bentuk , membangun, mengguna, dan menilai proses serta sumber untuk pembelajaran.
1. Apakah yang anda faham mengenai teknologi pendidikan dan teknologi pengajaran.
ReplyDeleteTeknologi pendidikan:
Merupakan aplikasi media, sistem, pendekatan dan teknik-teknik ke arah pencapaian pengajaran dan pembelajaran yang berkesan.
Teknologi pengajaran:
adalah satu bidang yang berusaha ke arah meningkatkan kualiti atau keberkesanan pengajaran dan pembelajaran
2. Bincangkan persamaan dan perbezaan yang terdapat di antara domain teknologi dalam p&p pada fasa 1 dan fasa 2.
Persamaan
Berusaha mengembangkan dan merancangdomain pembelajaran dengan menggunakan media pembelajaran dalam proses pengembangan alat bantu pengajaran.
Mendefinisikan teknologi intruksional yang berorientasi pada praktis.
Perbezaan
DEFINISI :
Fasa 1: merupakan satu proses yang kompleks yang melibatkan manusia, prosedur, idea, peralatan dan organisasi untuk menganalisis masalah-masalah serta mereka bentuk, menilai dan menguruskan penyelesaian kepada masalah-masalah dalam keadaan di mana proses pembelajaran itu adalah bermatlamat dan terkawal”.
Fasa 2: adalah teori dan amalan tentang mereka bentuk , membangun, mengguna, dan menilai proses serta sumber untuk pembelajaran”.
DOMAIN:
Fasa 1: terdapat 3 domain iaitu, pengembangan pengajaran, sumber pembelajaran dan pengurusan pengajaran.
Fasa 2: terdapat 5 domain iaitu, reka bentuk, pembangunan, penggunaan, pengurusan dan penilaian.
SOALAN PERBINCANGAN 1:
ReplyDeleteTeknologi pendidikan atau teknologi pengajaran merupakan satu proses yang kompleks dan bersepadu yang melibatkan manusia, prosedur, idea, peralatan dan organisasi untuk menganalisis masalah-masalah serta bentuk, menilai dan mengurus penyelesaian kepada masalah-masalah dalam keadaan di mana proses pembelajaran itu adalah bermatlamat terkawal.
Teknologi pengajaran boleh dimaksudkan sebagai alat atau bahan yang digunakan untuk tujuan pembelajaran di samping guru, buku teks dan papan hitam. Secara mudahnya, teknologi pendidikan merujuk kepada proses pengajaran atau alatan yang dapat membantu guru ke arah pencapaian pengajaran dan pembelajaran yang lebih berkesan. Teknologi boleh jadi objek kebendaan seperti mesin atau perkakasan, tetapi ia juga boleh merangkumi maksud yang lebih luas, termasuk sistem, kaedah penyusunan, dan teknik.
SOALAN PERBINCANGAN 2
Persamaan pertama yang terdapat di antara domain Tekologi dalam Pengajaran dan Pembelajaran pada FASA 1 dan FASA 2 ialah kedua-duanya merupakan proses pengembangan alat bantu pengajaran iaitu dengan berusaha mengembangkan serta merancang domain pembelajaran menggunakan media pembelajaran. Konsep tersebut mendefinisikan Teknologi Intruksional yang berorientasi pada praktis.
Dari segi perbezaan, Domain teknologi dalam pengajaran dan pembelajaran pada FASA 1 adalah pada tahun 1977; manakala bagi Domain teknologi dalam pengajaran dan pembelajaran pada FASA 2 ialah pada tahun 1994.
Dari segi perbezaan definisi, teknologi pengajaran pada FASA 1 merupakan satu proses yang kompleks dan bersepadu yang melibatkan manusia, prosedur, idea, peralatan dan organisasi untuk menganalisis masalah-masalah serta mereka bentuk, menilai dan menguruskan penyelesaian kepada masalah-masalah dalam keadaan di mana proses pembelajaran itu adalah bermatlamat dan terkawal. Teknologi pengajaran pada FASA 2 pula merujuk kepada teori dan amalan tentang mereka bentuk , membangun, mengguna, dan menilai proses serta sumber untuk pembelajaran.
Terdapat 3 domain teknologi dalam P&P pada FASA 1, iaitu pengembangan pengajaran, sumber pembelajaran dan pengurusan pengajaran. Manakala teknologi dalam P&P pada FASA 2 terdapat Terdapat 5 domain, iaitu Rekabentuk, Pembangunan, Penggunaan, Pengurusan dan Penilaian.
FUNG KHENG HONG 4PISMP PC/PJ/MT
Delete1. Apakah yang dimaksudkan dengan teknologi pendidikan dan teknologi pengajaran.
ReplyDeleteMaksudnya ialah:
Teknologi Pendidikan
• Satu pendekatan yang sistematik yang amat sesuai dan boleh diterima bagi proses penyelesaian satu-satu masalah pengajaran dan pembelajaran.(Derek Rowntre, 1974)
• Satu kemahiran dalam pendidikan yang melibatkan perkakasan, perisian dan kaedah penyampaian.
• Satu proses merancang ,membina,mereka bentuk, melaksana dan menilai aktiviti-aktiviti pembelajaran secara sistematik dengan tujuan meningkatkan serta memudahkan proses pengajaran dan pembelajaran.(Yusuf Hashim,1997)
• Teknologi pendidikan ialah aplikasi media, sistem, pendekatan dan teknik-teknik ke arah pencapaian pengajaran dan pembelajaran yang berkesan.
• Penggunaan prinsip-prinsip saintifik untuk merancang dan melaksanakan sistem pengajaran. Penekanan adalah kepada pencapaian objektif pendidikan yang tepat dan boleh diukur ,pemusatan kepada pelajar bukan berorientasikan matapelajaran, lebih bergantung kepada teori pendidikan ,kesahihan,penemuan hasil kajian pendidikan menerusi analisis empirikal dan penggunaan alat pandang dengar yang meluas.(Muhammad hasaan Abdul Rahman,2000)
• Satu bidang yang terlibat dalam kemudahan menyediakan pembelajaran untuk manusia menerusi pengenalpastian,penyusunan,penggunaan dan pengurusan sumber yang sedia wujud ,pengurusan proses dan manusia yang terlibat(AECT)
Teknologi Pengajaran
• Merupakan satu gabungan harmonis dan sistematik antara perkakasan ,perisian, seni penggunaan dan pengendalian untuk mencapai pengajaran yang berkesan dan bermakna.
• Alat / bahan media yang lahir akibat dari revolusi komunikasi yang digunakan untuk tujuan pembelajaran di samping guru, buku teks dan papan hitam. (Tickton, S.G., To Improve Leraning, 1970)
• Sebahagian daripada teknologi pendidikan yang mementingkan penggunaan proses saintifik dalam pengalaman pembelajaran.
• Teknologi pengajaran adalah satu bidang yang berusaha ke arah meningkatkan kualiti atau keberkesanan pengajaran dan pembelajaran”.
• Sebagai penerokaan atau pencarian pengetahuan baru mengenai cara-cara paling baik manusia belajar mereka bentuk sistem atau bahan pengajaran.
• Teknologi pengajaran melibatkan ruang lingkup yang lebih luas termasuk identifikasi, kurikulum, kaedah pengajaran dan pembelajaran dan pengelolaan serta penggunaan alat dan bahan pengajaran. Teknologi pengajaran lebih tertumpu kepada penggunaan dan penyusunan secara sistematik terhadap berbagai alat dan bahan teknologi yang boleh membantu aktiviti pengajaran dan pembelajaran. (Abdul Rahim 1988).
2. Bincangkan persamaan dan perbezaan yang terdapat di antara domain Teknologi dalam P&P pada FASA 1 dan FASA 2.
Persamaan di antara domain Teknologi dalam P&P pada FASA 1 dan FASA 2 adalah proses pengembangan alat bantu pengajaran iaitu dengan berusaha mengembangkan serta merancang domain pembelajaran menggunakan media pembelajaran.
Kedua konsep tersebut mendefinisikan Teknologi Intruksional yang berorientasi pada praktis.
Perbezaan di antara domain Teknologi dalam P&P pada FASA 1 dan FASA 2 adalah Fasa pertama adalah pada Tahun 1977 dan Fasa kedua adalah pada Tahun 1994.
Definisi fasa pertama adalah Teknologi pengajaran merupakan satu proses yang kompleks dan berpesapadu yang melibatkan manusia, prosedur, idea, peralatan dan organisasi untuk menganalisis masalah-masalah serta mereka bentuk, menilai dan menguruskan penyelesaian kepada masalah-masalah dalam keadaan di mana proses pembelajaran itu adalah bermatlamat dan terkawal”.
Fasa kedua adalah Teknologi pengajaran adalah teori dan amalan tentang mereka bentuk , membangun, mengguna, dan menilai proses serta sumber untuk pembelajaran”.
Fasa pertama mempunyai 3 domain iaitu Pengembangan pengajaran, sumber pembelajaran dan pengurusan pengajaran dan fasa kedua mempunyai 5 domain iaitu Rekabentuk, pembangunan, penggunaan, pengurusan dan penilaian.
Teknologi Pendidikan ialah proses yang kompleks dalam mengalisis keperluan pendidikan secara sistematik, saintifik dan rasional bertujuan untuk mereka bentuk dan mengaplikasikannya secara sepadu idea, tenaga, sumber bahan, kaedah dan tatacara untuk mempertingkatkan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran.
ReplyDeleteTeknologi pengajaran adalah satu bidang yang berusaha ke arah meningkatkan kualiti atau keberkesanan pengajaran dan pembelajaran.
Persamaan antara domain teknologi Fasa I dan II ialah - Proses pengembangan alat bantu pengajaran yaitu dengan berusaha mengembangkan serta merancang domain pembelajaran menggunakan media pembelajaran. Kedua konsep tersebut mendefinisikan Teknologi Intruksional yang berorientasi pada praktis. Manakala perbezaannya ialah 3 domain dalam Fasa I iaitu Pengembangan pengajaran, Sumber pembelajaran dan Pengurusan pengajaran. Terdapat 5 domain dalam Fasa II ialah Rekabentuk, Pembangunan, Penggunaan, Pengurusan dan Penilaian.
Jawapan
ReplyDelete1. Teknologi Pendidikan ialah sesuatu kaedah, cara, idea atau kemahiran yang digunakan oleh guru dan pelajar dalam pengajaran dan pembelajaran untuk mempertingkatkan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran. Teknologi Pengajaran ialah kaedah, cara, idea atau kemahiran ke arah meningkatkan kualiti atau keberkesanan pengajaran dan pembelajaran dengan mengubah tingkah laku, sikap atau kepercayaan pelajar melalui sesuatu aktiviti. Pengajaran melibatkan menyampaikan maklumat, memindahkan maklumat, mendorong pembelajaran dan membina manusia yang lebih baik.
2. Persamaan: Proses pengembangan alat bantu pengajaran yang digunakan ialah dengan berusaha mengembangkan serta merancang domain pembelajaran menggunakan media pembelajaran.
Perbezaan: Terdapat 3 domain dalam domain Teknologi dalam P&P pada FASA 1 iaitu
• Pengembangan pengajaran
• Sumber pembelajaran
• Pengurusan pengajaran
Terdapat 5 domain dalam domain Teknologi dalam P&P pada FASA 2 iaitu:
1. Rekabentuk
2. Pembangunan
3. Penggunaan
4. Pengurusan
5. Penilaian
1.Teknologi pendidikan atau teknologi pengajaran merupakan satu proses yang kompleks dan bersepadu yang melibatkan manusia, prosedur, idea, peralatan dan organisasi untuk menganalisis masalah-masalah serta bentuk, menilai dan mengurus penyelesaian kepada masalah-masalah dalam keadaan di mana proses pembelajaran itu adalah bermatlamat terkawal. Teknologi pengajaran juga boleh bermaksud sebagai alat atau bahan yang digunakan untuk tujuan pembelajaran di samping guru, buku teks dan papan hitam.
ReplyDelete2. Persamaan domain-domain teknologi dalam pengajaran dan pembelajaran 1977 dan 1994 ialah proses pengembangan alat bantu pengajaran iaitu dengan berusaha mengembangkan serta merancang domain pembelajaran menggunakan media pembelajaran. kedua konsep tersebut mendefinisikan Teknologi Intruksional yang berorientasi pada praktis.
Perbezaan domain-domain teknologi dalam pengajaran dan pembelajaran 1977 dan 1994 ialah pengurusan pengajaran. Misalnya pengurusan pengajaran pada fasa 1 iaitu pengurusan kakitangan dan pengurusan organisasi, manakala pengurusan pengajaran pada fasa 2 iaitu pengurusan projek , pengurusan sumber, pengurusan sistem penyampaian dan pengurusan maklumat.
Tan Siang Ing
ReplyDelete1) Teknologi pendidikan merupakan perkembangan, penggunaaan dan penilaian sistem,teknik dan bantuan dalam bidang pembelajaran manusia. Teknologi pengajaran ialah satu cara sistematik untuk mereka bentuk, menjalankan, dan menilai proses keseluruhan p&p berdasarkan kepada objektif khusus, penyelidikan yang berdasarkan kepada pembelajaran manusia dan komunikasi.
2) Persamaan
Proses pengembangan alat bantu pengajaran iaitu dengan berusaha
mengembangkan serta merancang domain pembelajaran menggunakan
media pembelajaran.Kedua-dua konsep tersebut mendefinisikan
Teknologi Intruksional yang berorientasi pada praktis.
Perbezaan
FASA 1 mempunyai 3 domain iaitu pengembangan pengajaran,
sumber pembelajaran dan pengurusan pengajaran manakala FASA 2
mempunyai 5 domain, iaitu reka bentuk, pembangunan,
penggunaan, pengurusan dan penilaian.
Liew Ying Hui
ReplyDelete4PISMP SN/PJ/PC
Soalan Perbincangan:
1. Teknologi pendidikan merujuk kepada proses pengajaran atau alatan (aplikasi media, sistem, pendekatan dan teknik-teknik) yang dapat membantu guru ke arah pencapaian pengajaran dan pembelajaran yang lebih berkesan. Teknologi pengajaran bermaksud alat atau bahan yang digunakan untuk tujuan pembelajaran selain penggunaan lisan, buku teks dan papan hitam.
2. Persamaan antara Fasa 1 dan Fasa 2:
Penggunaan teknologi sebagai bahan bantu mengajar dan media pembelajaran dalam usaha untuk mengembangkan serta merancang domain pembelajaran.
Mendefinisikan teknologi intruksional yang berorientasi pada praktis.
Perbezaan antara Fasa 1 dan Fasa 2:
Fasa 1 - Domain Teknologi Pengajaran 1944 - Mementingkan reka bentuk (sistem pengajaran dan strategi pengajaran), pembangunan (percetakkan dan audiovisual), penggunaan media, pengurusan (projek dan maklumat) dan penilaian (analisis masalah, prnilaian formatif dan sumatif). Teknologi pengajaran merupakan satu proses yang kompleks dan berpesapadu yang melibatkan manusia, prosedur, idea, peralatan dan organisasi untuk menganalisis masalah-masalah serta mereka bentuk, menilai dan menguruskan penyelesaian kepada masalah-masalah dalam keadaan di mana proses pembelajaran itu adalah bermatlamat dan terkawal. 3 domain: pengembangan pengajaran, sumber pembelajaran dan pengurusan pengajaran.
Fasa 2 - Domain Teknologi Pengajaran 1977 - Mementingkan fungsi pengurusan pengajaran, pengembangan pengajaran dan sumber pembelajaran. Teknologi pengajaran adalah teori dan amalan tentang mereka bentuk , membangun, mengguna, dan menilai proses serta sumber untuk pembelajaran. 5 domain: rekabentuk, pembangunan, penggunaan, pengurusan dan penilaian.
1. Berdasarkan kefahaman saya, Teknologi Pendidikan membawa maksud proses yang kompleks dalam mengalisis keperluan pendidikan secara sistematik, saintifik dan rasional bertujuan untuk mereka bentuk dan mengaplikasikannya secara sepadu idea, tenaga, sumber bahan, kaedah dan tatacara untuk mempertingkatkan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran. Teknologi Pengajaran di sini membawa maksud bagaimana kita menggunakan teknologi seperti perkakasan ,perisian, seni penggunaan dan pengendalian dalam penyampaian maklumat, memindahkan maklumat, mendorong pembelajaran, membina manusia yang lebih baik bagi mencapai pengajaran yang berkesan dan bermakna.
ReplyDelete2. Persamaan antara domain Teknologi dalam P&P pada FASA 1 dan FASA 2 adalah kedua-dua domain ini merupakan proses pengembangan alat bantu pengajaran di mana ia berusaha mengembangkan serta merancang domain pembelajaran menggunakan media pembelajaran.
Dari segi perbezaan, Domain teknologi dalam pengajaran dan pembelajaran 1977, Teknologi pengajaran merupakan satu proses yang kompleks dan berpesapadu yang melibatkan manusia, prosedur, idea, peralatan dan organisasi untuk menganalisis masalah-masalah serta mereka bentuk, menilai dan menguruskan penyelesaian kepada masalah-masalah dalam keadaan di mana proses pembelajaran itu adalah bermatlamat dan terkawal. Manakala Domain teknologi dalam pengajaran dan pembelajaran 1994, Teknologi pengajaran adalah teori dan amalan tentang mereka bentuk, membangun, mengguna, dan menilai proses serta sumber untuk pembelajaran.
SOALAN PERBINCANGAN
ReplyDelete1. Apakah yang anda faham mengenai Teknologi Pendidikan dan Teknologi Pengajaran.
i. Teknologi pendidikan ialah proses yang komplek dalam menganalisis keperluan pendidikan secara sistematik, saintifik dan rasional bertujuan mereka bentuk dan mengaplikasikan secara sepadu idea, tenaga sumber bahan, kaedah dan tatacara untuk mempertingkatkan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran (Persatuan Teknologi Pendidikan Malaysia 1988)
Kefahaman: Satu bidang yang berusaha ke arah meningkatkan kualiti atau keberkesanan pengajaran dan pembelajaran.
ii. AECT (1979)Teknologi pengajaran merupakan satu proses yang kompleks dan bersepadu yang melibatkan manusia, prosedur, idea, peralatan dan organisasi untuk menganalisis masalah-masalah serta mereka bentuk, menilai dan menguruskan penyelesaian kepada masalah-masalah dalam keadaan di mana proses pembelajaran itu adalah bermatlamat dan terkawal.
(Dipetik daripada Yusup Hashim,1998)
Kefahaman: Teknologi pendidikan ialah gabungan manusia, idea, alat-alat, teknik dan peristiwa yang bertujuan untuk memberi kesan baik kepada proses pendidikan
2. Bincangkan persamaan dan perbezaan yang terdapat di antara domain Teknologi dalam P&P pada FASA 1 dan FASA 2.
PERSAMAAN:
• Proses pengembangan alat bantu pengajaran yaitu dengan berusaha mengembangkan serta merancang domain pembelajaran menggunakan media pembelajaran.
• kedua konsep tersebut mendefinisikan Teknologi Intruksional yang berorientasi pada praktis.
PERBEZAAN:
• TAHUN:
a) Domain teknologi dalam pengajaran dan pembelajaran 1977 (Fasa 1)
b) Domain teknologi dalam pengajaran dan pembelajaran 1994 (Fasa 2)
• DEFINISI:
a) Teknologi pengajaran merupakan satu proses yang kompleks dan berpesapadu yang melibatkan manusia, prosedur, idea, peralatan dan organisasi untuk menganalisis masalah-masalah serta mereka bentuk, menilai dan menguruskan penyelesaian kepada masalah-masalah dalam keadaan di mana proses pembelajaran itu adalah bermatlamat dan terkawal”. (Fasa 1)
b) Teknologi pengajaran adalah teori dan amalan tentang mereka bentuk , membangun, mengguna, dan menilai proses serta sumber untuk pembelajaran”. (Fasa 2)
• DOMAIN:
a) Terdapat 3 domain: (Fasa 1)
i. Pengembangan pengajaran
ii. Sumber pembelajaran
iii. Pengurusan pengajaran
b) Terdapat 5 domain TP: (Fasa 2)
i. Rekabentuk
ii. Pembangunan
iii. Penggunaan
iv. Pengurusan
v. Penilaian
• JENIS-JENIS:
a) Fasa 1
PENGEMBANGAN PENGAJARAN
A. Penyelidikan
B. Reka bentuk
C. Penerbitan
D. Penilaian
E. Logistik
F. Penggunaan
G. Pengedaran
SUMBER PEMBELAJARAN
A. Mesej
B. Manusia
C. Bahan
D. Peralatan
E. Teknik
F. Tempat atau keadaan
PENGURUSAN PENGAJARAN
A. Pengurusan organisasi
B. Pengurusan kakitangan
b) Fasa 2
REKABENTUK
A. RB Sistem Pengajaran
B. RB Mesej
C. Strategi Pengajaran
D. Ciri-ciri Pelajar
PEMBANGUNAN
A. Teknologi Percetakan
B. Teknologi Audiovisual
C. Teknologi Berasaskan Komputer
D. Teknologi Bersepadu
PENGGUNAAN
A. Penggunaan Media
B. Difusi dan Inovasi
C. Pelaksanaan
D. Polisis dan Peraturan
PENGURUSAN
A. Pengurusan Projek
B. Pengurusan Sumber
C. Peng Sistem Penyampaian
D. Pengurusan Maklumat
PENILAIAN
A. Analisis Masalah
B. Pengukuran Rujukan
C. Kriteria
D. Penilaian Formatif
E. Penilaian Sumatif
Teknologi pendidikan atau teknologi pengajaran merupakan satu proses yang kompleks dan bersepadu yang melibatkan manusia, prosedur, idea, peralatan dan organisasi untuk menganalisis masalah-masalah serta bentuk, menilai dan mengurus penyelesaian kepada masalah-masalah dalam keadaan di mana proses pembelajaran itu adalah bermatlamat terkawal.[1]
ReplyDeleteTeknologi pengajaran juga boleh bermaksud sebagai alat atau bahan yang digunakan untuk tujuan pembelajaran di samping guru, buku teks dan papan hitam.[2]
Secara mudahnya, teknologi pendidikan merujuk kepada proses pengajaran atau alatan yang dapat membantu guru ke arah pencapaian pengajaran dan pembelajaran yang lebih berkesan. Teknologi boleh jadi objek kebendaan seperti mesin atau perkakasan, tetapi ia juga boleh merangkumi maksud yang lebih luas, termasuk sistem, kaedah penyusunan, dan teknik.
Kee Guan Yang 4PISMP SN/PJ/PC
ReplyDeleteSoalan 1
Teknologi pendidikan atau teknologi pengajaran merupakan satu proses yang kompleks dan bersepadu yang melibatkan manusia, prosedur, idea, peralatan dan organisasi untuk menganalisis masalah-masalah serta bentuk, menilai dan mengurus penyelesaian kepada masalah-masalah dalam keadaan di mana proses pembelajaran itu adalah bermatlamat terkawal. Teknologi pengajaran juga boleh bermaksud sebagai alat atau bahan yang digunakan untuk tujuan pembelajaran di samping guru, buku teks dan papan hitam. Secara mudahnya, teknologi pendidikan merujuk kepada proses pengajaran atau alatan yang dapat membantu guru ke arah pencapaian pengajaran dan pembelajaran yang lebih berkesan. Teknologi boleh jadi objek kebendaan seperti mesin atau perkakasan, tetapi ia juga boleh merangkumi maksud yang lebih luas, termasuk sistem, kaedah penyusunan, dan teknik.
Soalan 2
Persamaan domain Tekologi dalam Pengajaran dan Pembelajaran pada FASA 1 dan FASA 2 ialah mereka merupakan proses pengembangan alat bantu pengajaran iaitu dengan berusaha mengembangkan serta merancang domain pembelajaran menggunakan media pembelajaran.
Perbezaan di antara teknologi dalam P&P pada FASA 1 dan FASA 2 ialah peranan teknologi digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran FASA 2 adalah lebih luas daripada Fasa 1. Pengurus pengajara pada fasa 1 lebih mementingkan pengurusan organisasi dan kakitangan manakala pengurusan fasa 2 mementigkan projek, sumber, sistem penyampaian dan maklumat
soalan1 :
ReplyDeleteTeknologi pendidikan ialah satu sistem yang meliputi alat dan bahan media, organisasi yang digunakan secara terancang bagi menghasilkan kecekapan dalam pengajaran dan keberkesanan dalam pembelajaran.
Teknologi pengajaran adalah satu bidang yang berusaha ke arah meningkatkan kualiti atau keberkesanan pengajaran dan pembelajaran. Ia juga adalah satu komponen teknologi pendidikan yang merupakan satu gabungan harmonis dan sistematik antara perkakasan, perisian, seni penggunaan dan pengendalian untuk mencapai pengajaran yang berkesan dan bermakna. Secara jelasnya teknologi pengajaran menekankan kepada keperluan dan proses pembelajaran yang berkesan.
PERBEZAAN:
FASA 1
Definisi:Teknologi pengajaran merupakan
satu proses yang kompleks dan
berpesapadu yang melibatkan
manusia, prosedur, idea, peralatan
dan organisasi untuk menganalisis masalah-masalah serta mereka bentuk, menilai dan menguruskan penyelesaian kepada masalah masalah
dalam keadaan di mana proses pembelajaran itu adalah bermatlamat dan terkawal”.
Domain: 3 iaitu Pengembangan pengajaran, Sumber pembelajaran dan Pengurusan pengajaran.
FASA 2
Definisi: Teknologi pengajaran adalah teori
dan amalan tentang mereka
bentuk , membangun, mengguna,
dan menilai proses serta sumber
untuk pembelajaran”.
Perbezaan antara Fasa 1 dan Fasa 2:
ReplyDeleteFasa 1 - Domain Teknologi Pengajaran 1944 - Mementingkan reka bentuk (sistem pengajaran dan strategi pengajaran), pembangunan (percetakkan dan audiovisual), penggunaan media, pengurusan (projek dan maklumat) dan penilaian (analisis masalah, prnilaian formatif dan sumatif). Teknologi pengajaran merupakan satu proses yang kompleks dan berpesapadu yang melibatkan manusia, prosedur, idea, peralatan dan organisasi untuk menganalisis masalah-masalah serta mereka bentuk, menilai dan menguruskan penyelesaian kepada masalah-masalah dalam keadaan di mana proses pembelajaran itu adalah bermatlamat dan terkawal. 3 domain: pengembangan pengajaran, sumber pembelajaran dan pengurusan pengajaran.
Fasa 2 - Domain Teknologi Pengajaran 1977 - Mementingkan fungsi pengurusan pengajaran, pengembangan pengajaran dan sumber pembelajaran. Teknologi pengajaran adalah teori dan amalan tentang mereka bentuk , membangun, mengguna, dan menilai proses serta sumber untuk pembelajaran. 5 domain: rekabentuk, pembangunan, penggunaan, pengurusan dan penilaian.
1. Teknologi Pendidikan & Teknologi Pengajaran :
ReplyDelete merupakan satu proses yang kompleks dan bersepadu yang melibatkan manusia, prosedur, idea, peralatan dan organisasi untuk menganalisis masalah-masalah serta bentuk, menilai dan mengurus penyelesaian kepada masalah-masalah dalam keadaan di mana proses pembelajaran itu adalah bermatlamat terkawal.
bermaksud sebagai alat atau bahan yang digunakan untuk tujuan pembelajaran di samping guru, buku teks dan papan hitam.
teknologi pendidikan merujuk kepada proses pengajaran atau alatan yang dapat membantu guru ke arah pencapaian pengajaran dan pembelajaran yang lebih berkesan. Teknologi boleh jadi objek kebendaan seperti mesin atau perkakasan, tetapi ia juga boleh merangkumi maksud yang lebih luas, termasuk sistem, kaedah penyusunan, dan teknik.
2. Persamaan dan perbezaan di antara domain teknologi dalam P&P pada Fasa 1 dan Fasa 2:
Domain Dalam Teknologi Pendidikan:
Melalui 2 fasa, iaitu:
Fasa pertama: Tahun 1977
Fasa kedua: Tahun 1994
Domain Teknologi Pendidikan Fasa Pertama dan Domain Teknologi Pendidikan Fasa Kedua mempunyai persamaan dari segi proses pengembangan alat bantu mengajar iaitu dengan mengembangkan serta merancang domain pengajaran menggunakan media pembelajaran serta memberikan maksud Teknologi Intruksional yang berorientasi pada praktis.
Perbezaan di antara domain teknologi dalam P&P fasa pertama dan domain fasa ialah seperti di bawah:
Fungsi Pengurusan Pengajaran:
Memastikan pengurusan teknologi berjalan lancar dan berkesan, iaitu:
• Mengarah
• Menyelaras
• Mengawal fungsi
Fungsi Pengembangan Pengajaran:
• Peringkat penyelidikan
• Peringkat mereka bentuk pengajaran
• Peringkat penerbitan
• Peringkat penilaian dan pemilihan
• Peringkat penggunaan
• Peringkat logistik
Fungsi Sumber Pembelajaran:
• Mesej
• Manusia
• Peralatan
• Teknik
• Lokasi
Domain Teknologi Dalam Pengajaran dan Pembelajaran Fasa Kedua:
• Rekabentuk
• Pembangunan
• Penggunaan
• Pengurusan
• Penilaian
REKABENTUK
• RB Sistem Pengajaran
• RB Mesej
• Strategi Pengajaran
• Ciri-ciri Pelajar
PEMBANGUNAN
• Teknologi Percetakan
• Teknologi Audiovisual
• Teknologi Berasaskan Komputer
• Teknologi Bersepadu
PENGGUNAAN
• Penggunaan Media
• Inovasi
• Pelaksanaan
• Polisi dan Peraturan
PENGURUSAN
• Pengurusan Projek
• Pengurusan Sumber
• Pengurusan Sistem Penyampaian
• Pengurusan Maklumat
PENILAIAN
• Analisis Masalah
• Pengukuran Rujukan
• Kriteria
• Penilaian Formatif
• Penilaian Sumatif
Kesimpulan:
Teknologi pendidikan ialah satu sistem yang meliputi alat dan bahan media, organisasi yang digunakan secara terancang bagi menghasilkan kecekapan dalam pengajaran dan keberkesanan dalam pembelajaran.
1. Apakah yang anda faham mengenai Teknologi Pendidikan dan Teknologi Pengajaran. Teknologi pendidikan adalah kajian dan praktik untuk membantu proses belajar dan meningkatkan kinerja dengan membuat, menggunakan, dan mengelola proses dan sumber teknologi yang memadai manakala teknologi pendidikan adalah lebih luas bidangnya daripada teknologi pengajaran jika kita dapat menerima hakikat bahawa bidang pengajaran adalah suatu set kecil dalam pendidikan.
ReplyDelete2. Bincangkan persamaan dan perbezaan yang terdapat di antara domain Teknologi dalam P&P pada FASA 1 dan FASA 2.
Persamaan adalah proses pengembangan alat bantu pengajaran, mengembang dan merancang domain pembelajaran menggunakan media pembelajaran dan berorientasi dengan praktis manakala perbezaan di antara domain Teknologi dalam P&P pada FASA 1 dan FASA 2 adalah Fasa pertama adalah pada Tahun 1977 dan Fasa kedua adalah pada Tahun 1994.
Definisi fasa pertama adalah Teknologi pengajaran merupakan satu proses yang kompleks dan berpesapadu yang melibatkan manusia, prosedur, idea, peralatan dan organisasi untuk menganalisis masalah-masalah serta mereka bentuk, menilai dan menguruskan penyelesaian kepada masalah-masalah dalam keadaan di mana proses pembelajaran itu adalah bermatlamat dan terkawal”.
Fasa pertama mempunyai 3 domain iaitu Pengembangan pengajaran, sumber pembelajaran dan pengurusan pengajaran dan fasa kedua mempunyai 5 domain iaitu Rekabentuk, pembangunan, penggunaan, pengurusan dan penilaian.
Fasa kedua adalah Teknologi pengajaran adalah teori dan amalan tentang mereka bentuk , membangun, mengguna, dan menilai proses serta sumber untuk pembelajaran”.
Goh Hui Swen 4 PISMP PC/PJ/MT
Tan Cher Eing 4PISMP SN/PJ/PC
ReplyDeleteSoalan Perbincangan:
1. Apakah yang anda faham mengenai Teknologi Pendidikan dan Teknologi Pengajaran.
Teknologi Pendidikan ialah cara yang sistematik bagi mereka bentuk, melaksana dan menilai keseluruhan proses pembelajaran dan pengajaran dari segi objektif khusus, berdasarkan penyelidikan tentang pembelajaran manusia dan komunikasi dengan menggunakan cantuman sumber manusia dan bukan manusia untuk membawa kepada pengajaran yang lebih berkesan. Teknologi pendidikan ialah satu sistem yang meliputi alat dan bahan media, organisasi yang digunakan secara terancang bagi menghasilkan kecekapan dalam pengajaran dan keberkesanan dalam pembelajaran.
Teknologi pengajaran adalah satu bidang yang berusaha ke arah meningkatkan kualiti atau keberkesanan pengajaran dan pembelajaran. Teknologi pengajaran juga boleh bermaksud sebagai alat atau bahan yang digunakan untuk tujuan pembelajaran di samping guru, buku teks dan papan hitam.
2. Bincangkan persamaan dan perbezaan yang terdapat di antara domain Teknologi dalam P&P pada FASA 1 dan FASA 2.
Persamaan di antara domain Teknologi dalam P&P pada FASA 1 dan FASA 2 ialah kedua-dua fasa ini mengutamakan proses pengembangan alat bantu pengajaran dengan berusaha mengembangkan serta merancang domain pembelajaran dengan menggunakan media pembelajaran. Selain itu, kedua-dua fasa tersebut juga mendefinisikan Teknologi Intruksional yang berorientasi pada praktis.
Perbezaan di antara teknologi dalam P&P pada FASA 1 dan FASA 2 ialah Domain teknologi dalam pengajaran dan pembelajaran FASA 1 pada tahun 1977 yang mengutamakan aspek pengurusan manakala domain teknologi dalam pengajaran dan pembelajaran FASA 2 pada tahun 1994 yang mengutamakan aspek teori dan amalan.
1. Teknologi pengajaran merupakan satu bidang yang berusaha ke arah meningkatkan kualiti atau keberkesanan pengajaran dan pembelajaran. Teknologi pendidikan ialah aplikasi media, sistem, pendekatan dan teknik-teknik untuk mempertingkatkan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran.
ReplyDelete2. Persamaan:
Proses pengembangan alat bantu pengajaran iaitu dengan berusaha mengembangkan serta merancang domain pembelajaran menggunakan media pembelajaran. Kedua konsep tersebut mendefinisikan Teknologi Intruksional yang berorientasi pada praktis.
Perbezaan:
Menurut domain teknologi dalam pengajaran dan pembelajaran 1977, teknologi pengajaran merupakan satu proses yang kompleks dan berpesapadu yang melibatkan manusia, prosedur, idea, peralatan dan organisasi untuk menganalisis masalah-masalah serta mereka bentuk, menilai dan menguruskan penyelesaian kepada masalah-masalah dalam keadaan di mana proses pembelajaran itu adalah bermatlamat dan terkawal. Ia terdapat 3 domain iaitu pengembangan pengajaran, sumber pembelajaran dan pengurusan pengajaran.
Manakala domain teknologi dalam pengajaran dan pembelajaran 1994 mendefinisikan teknologi pengajaran sebagai teori dan amalan tentang mereka bentuk, membangun, mengguna dan menilai proses serta sumber untuk pembelajaran. Ia terdapat 5 domain iaitu rekabentuk, pembangunan, penggunaan, pengurusan dan penilaian.
Ooi Lean Lee 4PISMP SN/PJ/PC
ReplyDeleteSoalan Perbincangan:
1. Apakah yang anda faham mengenai Teknologi Pendidikan dan Teknologi Pengajaran.
- Teknologi Pendidikan ialah cara yang sistematik bagi mereka bentuk, melaksana dan menilai keseluruhan proses pembelajaran dan pengajaran dari segi objektif khusus, berdasarkan penyelidikan tentang pembelajaran manusia dan komunikasi dengan menggunakan cantuman sumber manusia dan bukan manusia untuk membawa kepada pengajaran yang lebih berkesan Teknologi Pendidikan ialah kombinasi proses dan alat yang terlibat untuk menangani keperluan dan masalah pendidikan dengan memberi penekanan kepada aplikasi alat yang terkini: komputer dan teknologi yang berkaitan
Teknologi pengajaran adalah satu bidang yang berusaha ke arah meningkatkan kualiti atau keberkesanan pengajaran dan pembelajaran. Teknologi pengajaran juga boleh bermaksud sebagai alat atau bahan yang digunakan untuk tujuan pembelajaran di samping guru, buku teks dan papan hitam.
2. Bincangkan persamaan dan perbezaan yang terdapat di antara domain Teknologi dalam P&P pada FASA 1 dan FASA 2.
Kedua-dua domain mendefinisikan Teknologi Intruksional yang berorientasi pada praktis. Persamaan yang lain ialah kedua-dua domain teknologi pada Fasa 1 dan Fasa 2 merupakan proses pengembangan alat bantu pengajaran iaitu dengan berusaha mengembangkan serta merancang domain pembelajaran menggunakan media pembelajaran. Manakala perbezaan di antara teknologi dalam P&P pada FASA 1 dan FASA 2 ialah Domain teknologi dalam pengajaran dan pembelajaran FASA 1 pada tahun 1977 yang mengutamakan aspek pengurusan manakala domain teknologi dalam pengajaran dan pembelajaran FASA 2 pada tahun 1994 yang mengutamakan aspek teori dan amalan.
CHU YI YING 4 PISMP PC/PJ/MT
ReplyDeleteHor Xiao Ying 4PISMP SN/PJ/PC
ReplyDelete1. Teknologi Pendidikan ialah satu bidang yang berkaitan dengan usaha memudahkan pembelajaran dan menarik minat murid dalam pelaksanaan proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) di sekolah. Bidang ini meliputi aktiviti berikut:
• Mengenalpasti semua bahan sumber pendidikan dan sumber manusia untuk P&P
• Membangun, menghasil, mengelola dan menggunakan bahan sumber P&P
• Mengurus proses mengenalpasti, membangun, mengelola dan mengguna bahan sumber P&P
Penggunaan teknologi pendidikan secara terancang dan teratur akan menjadikan proses P&P lebih bermakna dan berkesan. Justeru, guru perlu mempunyai pengetahuan dan kemahiran teknologi pendidikan supaya dapat memilih, mengurus, mengguna dan menilai bahan untuk meningkatkan keberkesanan P&P.
2. Domain Teknologi adalah proses pengembangan alat bantu pengajaran iaitu dengan berusaha mengembangkan serta merancang domain pembelajaran menggunakan media pembelajaran.Kedua-dua konsep tersebut mendefinisikan Teknologi Intruksional yang berorientasi pada praktis.
Antara perbezaan domain taknologi pada Fasa 1 dan Fasa 2 adalah seperti berikut:
Fasa 1: Tahun 1977
Fasa 2: Tahun 1994
Domain Teknologi Pendidikan Fasa 1:
Fungsi Pengurusan Pengajaran:
Memastikan pengurusan teknologi berjalan lancar dan berkesan, iaitu:
• Mengarah
• Menyelaras
• Mengawal fungsi
Fungsi Pengembangan Pengajaran:
• Peringkat penyelidikan
• Peringkat mereka bentuk pengajaran
• Peringkat penerbitan
• Peringkat penilaian dan pemilihan
• Peringkat penggunaan
• Peringkat logistik
Fungsi Sumber Pembelajaran:
• Mesej
• Manusia
• Peralatan
• Teknik
• Lokasi
Domain Teknologi Dalam Pengajaran dan Pembelajaran Fasa 2:
• Rekabentuk
• Pembangunan
• Penggunaan
• Pengurusan
• Penilaian
REKABENTUK
• RB Sistem Pengajaran
• RB Mesej
• Strategi Pengajaran
• Ciri-ciri Pelajar
PEMBANGUNAN
• Teknologi Percetakan
• Teknologi Audiovisual
• Teknologi Berasaskan Komputer
• Teknologi Bersepadu
PENGGUNAAN
• Penggunaan Media
• Inovasi
• Pelaksanaan
• Polisi dan Peraturan
PENGURUSAN
• Pengurusan Projek
• Pengurusan Sumber
• Pengurusan Sistem Penyampaian
• Pengurusan Maklumat
PENILAIAN
• Analisis Masalah
• Pengukuran Rujukan
• Kriteria
• Penilaian Formatif
This comment has been removed by the author.
ReplyDeleteSOALAN PERBINCANGAN 1:
ReplyDeleteTeknologi pendidikan ialah satu pendekatan yang sistematik yang amat sesuai dan boleh diterima bagi proses penyelesaian satu-satu masalah pengajaran dan pembelajaran
Teknologi pengajaran merupakan satu gabungan harmonis dan sistematik antara perkakasan ,perisian, seni penggunaan dan pengendalian untuk mencapai pengajaran yang berkesan dan bermakna. Secara jelasnya teknologi pengajaran menekankan kepada keperluan dan proses pembelajaran yang berkesan.
SOALAN PERBINCANGAN 2:
Persamaan: proses pengembangan alat bantu pengajaran iaitu dengan berusaha mengembangkan serta merancang domain pembelajaran menggunakan media pembelajaran.Kedua-dua konsep tersebut mendefinisikan Teknologi Intruksional yang berorientasi pada praktis.
Perbezaan:
1. Domain teknologi dalam pengajaran dan pembelajaran pada FASA 1 adalah pada tahun 1977; manakala bagi Domain teknologi dalam pengajaran dan pembelajaran pada FASA 2 ialah pada tahun 1994.
2. Teknologi pengajaran pada FASA 1 merupakan satu proses yang kompleks dan bersepadu yang melibatkan manusia, prosedur, idea, peralatan dan organisasi untuk menganalisis masalah-masalah serta mereka bentuk, menilai dan menguruskan penyelesaian kepada masalah-masalah dalam keadaan di mana proses pembelajaran itu adalah bermatlamat dan terkawal. Teknologi pengajaran pada FASA 2 pula merujuk kepada teori dan amalan tentang mereka bentuk , membangun, mengguna, dan menilai proses serta sumber untuk pembelajaran
Teknologi pendidikan atau teknologi pengajaran merupakan satu proses yang kompleks dan bersepadu yang melibatkan manusia, prosedur, idea, peralatan dan organisasi untuk menganalisis masalah-masalah serta bentuk, menilai dan mengurus penyelesaian kepada masalah-masalah dalam keadaan di mana proses pembelajaran itu adalah bermatlamat terkawal.[1]
ReplyDeleteTeknologi pengajaran juga boleh bermaksud sebagai alat atau bahan yang digunakan untuk tujuan pembelajaran di samping guru, buku teks dan papan hitam.[2]
Secara mudahnya, teknologi pendidikan merujuk kepada proses pengajaran atau alatan yang dapat membantu guru ke arah pencapaian pengajaran dan pembelajaran yang lebih berkesan. Teknologi boleh jadi objek kebendaan seperti mesin atau perkakasan, tetapi ia juga boleh merangkumi maksud yang lebih luas, termasuk sistem, kaedah penyusunan, dan teknik.
Persamaan di antara domain Teknologi dalam P&P pada FASA 1 dan FASA 2 ialah kedua-dua fasa ini mengutamakan proses pengembangan alat bantu pengajaran dengan berusaha mengembangkan serta merancang domain pembelajaran dengan menggunakan media pembelajaran. Selain itu, kedua-dua fasa tersebut juga mendefinisikan Teknologi Intruksional yang berorientasi pada praktis.
Perbezaan di antara teknologi dalam P&P pada FASA 1 dan FASA 2 ialah Domain teknologi dalam pengajaran dan pembelajaran FASA 1 pada tahun 1977 yang mengutamakan aspek pengurusan manakala domain teknologi dalam pengajaran dan pembelajaran FASA 2 pada tahun 1994 yang mengutamakan aspek teori dan amalan
Soalan perbincangan 1:
ReplyDeleteTeknologi pendidikan merupakan satu kemahiran dalam pendidikan yang melibatkan perkakasan, perisian dan kaedah penyampaian. Teknologi pendidikan ialah aplikasi media, sistem, pendekatan dan teknik-teknik ke arah pencapaian pengajaran dan pembelajaran yang berkesan. Teknologi pengajaran merupakan satu gabungan harmonis dan sistematik antara perkakasan ,perisian, seni penggunaan dan pengendalian untuk mencapai pengajaran yang berkesan dan bermakna. Teknologi pengajaran adalah satu bidang yang berusaha ke arah meningkatkan kualiti atau keberkesanan pengajaran dan pembelajaran.
Soalan perbincangan 2:
Persamaan domain-domain teknologi dalam pengajaran dan pembelajaran 1977 dan 1994 ialah proses pengembangan alat bantu pengajaran iaitu dengan berusaha mengembangkan serta merancang domain pembelajaran menggunakan media pembelajaran. Kedua konsep tersebut mendefinisikan Teknologi Intruksional yang berorientasi pada praktis.
Terdapat perbezaan domain-domain teknologi dalam pengajaran dan pembelajaran 1977 dan 1994. Teknologi pengajaran bagi domain teknologi dalam pengajaran dan pembelajaran 1977 merupakan satu proses yang kompleks dan berpesapadu yang melibatkan manusia, prosedur, idea, peralatan dan organisasi untuk menganalisis masalah-masalah serta mereka bentuk, menilai dan menguruskan penyelesaian kepada masalah-masalah dalam keadaan di mana proses pembelajaran itu adalah bermatlamat dan terkawal”. Teknologi pengajaran bagi domain teknologi dalam pengajaran dan pembelajaran 1994 adalah teori dan amalan tentang mereka bentuk , membangun, mengguna, dan menilai proses serta sumber untuk pembelajaran”. Domain teknologi dalam pengajaran dan pembelajaran 1977 terdapat 3 domain, iaitu pengembangan pengajaran, sumber pembelajaran dan pengurusan pengajaran. Domain teknologi dalam pengajaran dan pembelajaran 1994 terdapat 5 domain TP, iaitu rekabentuk, pembangunan, penggunaan, pengurusan dan penilaian.
Lee Li Chee 4PISMP SN/PJ/PC
ReplyDelete1.Teknologi Pendidikan ialah cara yang sistematik bagi mereka bentuk, melaksana dan menilai keseluruhan proses pembelajaran dan pengajaran dari segi objektif khusus, berdasarkan penyelidikan tentang pembelajaran manusia dan komunikasi dengan menggunakan cantuman sumber manusia dan bukan manusia untuk membawa kepada pengajaran yang lebih berkesan Teknologi Pendidikan ialah kombinasi proses dan alat yang terlibat untuk menangani keperluan dan masalah pendidikan dengan memberi penekanan kepada aplikasi alat yang terkini: komputer dan teknologi yang berkaitan
Teknologi pengajaran adalah satu bidang yang berusaha ke arah meningkatkan kualiti atau keberkesanan pengajaran dan pembelajaran. Teknologi pengajaran juga boleh bermaksud sebagai alat atau bahan yang digunakan untuk tujuan pembelajaran di samping guru, buku teks dan papan hitam.
2. Persamaan adalah proses pengembangan alat bantu pengajaran, mengembang dan merancang domain pembelajaran menggunakan media pembelajaran dan berorientasi dengan praktis manakala perbezaan di antara domain Teknologi dalam P&P pada FASA 1 dan FASA 2 adalah Fasa pertama adalah pada Tahun 1977 dan Fasa kedua adalah pada Tahun 1994. Definisi fasa pertama adalah Teknologi pengajaran merupakan satu proses yang kompleks dan berpesapadu yang melibatkan manusia, prosedur, idea, peralatan dan organisasi untuk menganalisis masalah-masalah serta mereka bentuk, menilai dan menguruskan penyelesaian kepada masalah-masalah dalam keadaan di mana proses pembelajaran itu adalah bermatlamat dan terkawal”. Fasa pertama mempunyai 3 domain iaitu Pengembangan pengajaran, sumber pembelajaran dan pengurusan pengajaran dan fasa kedua mempunyai 5 domain iaitu Rekabentuk, pembangunan, penggunaan, pengurusan dan penilaian. Fasa kedua adalah Teknologi pengajaran adalah teori dan amalan tentang mereka bentuk , membangun, mengguna, dan menilai proses serta sumber untuk pembelajaran”.
Chew Lay Kwan ( 4 PISMP SN/PJ/PC)
ReplyDelete1) Teknologi pendidikan menekankan tentang menyediakan situasi pembelajaran yang telah direka dengan pegangan pandangan objektif pengajaran atau latihan yang membawa makna yang begitu besar manakala Teknologi pengajaran merupakan sebahagian daripada teknologi pendidikan yang mementingkan penggunaan proses saintifik dalam pengalaman pengajaran.
2) Persamaan
Proses pengembangan alat bantu pengajaran
iaitu dengan berusaha mengembangkan serta
merancang domain pembelajaran menggunakan
media pembelajaran.
Perbezaan
Menurut domain teknologi dalam pengajaran dan pembelajaran 1977, teknologi pengajaran merupakan satu proses yang kompleks dan berpesapadu yang melibatkan manusia, prosedur, idea, peralatan dan organisasi untuk menganalisis masalah-masalah serta mereka bentuk, menilai dan menguruskan penyelesaian kepada masalah-masalah dalam keadaan di mana proses pembelajaran itu adalah bermatlamat dan terkawal. Ia terdapat 3 domain iaitu pengembangan pengajaran, sumber pembelajaran dan pengurusan pengajaran.
Manakala domain teknologi dalam pengajaran dan pembelajaran 1994 mendefinisikan teknologi pengajaran sebagai teori dan amalan tentang mereka bentuk, membangun, mengguna dan menilai proses serta sumber untuk pembelajaran. Ia terdapat 5 domain iaitu rekabentuk, pembangunan, penggunaan, pengurusan dan penilaian
Phoon Wei Yi
ReplyDelete1. Teknologi pendidikan atau teknologi pengajaran merupakan satu proses yang kompleks dan bersepadu yang melibatkan manusia, prosedur, idea, peralatan dan organisasi untuk menganalisis masalah-masalah serta bentuk, menilai dan mengurus penyelesaian kepada masalah-masalah dalam keadaan di mana proses pembelajaran itu adalah bermatlamat terkawal.
Teknologi pengajaran juga boleh bermaksud sebagai alat atau bahan yang digunakan untuk tujuan pembelajaran di samping guru, buku teks dan papan hitam.
Secara mudahnya, teknologi pendidikan merujuk kepada proses pengajaran atau alatan yang dapat membantu guru ke arah pencapaian pengajaran dan pembelajaran yang lebih berkesan. Teknologi boleh jadi objek kebendaan seperti mesin atau perkakasan, tetapi ia juga boleh merangkumi maksud yang lebih luas, termasuk sistem, kaedah penyusunan, dan teknik.
2. Perbezaan antara Fasa 1 dan Fasa 2:
Fasa 1 - Domain Teknologi Pengajaran 1944 - Mementingkan reka bentuk (sistem pengajaran dan strategi pengajaran), pembangunan (percetakkan dan audiovisual), penggunaan media, pengurusan (projek dan maklumat) dan penilaian (analisis masalah, prnilaian formatif dan sumatif). Teknologi pengajaran merupakan satu proses yang kompleks dan berpesapadu yang melibatkan manusia, prosedur, idea, peralatan dan organisasi untuk menganalisis masalah-masalah serta mereka bentuk, menilai dan menguruskan penyelesaian kepada masalah-masalah dalam keadaan di mana proses pembelajaran itu adalah bermatlamat dan terkawal. 3 domain: pengembangan pengajaran, sumber pembelajaran dan pengurusan pengajaran.
Fasa 2 - Domain Teknologi Pengajaran 1977 - Mementingkan fungsi pengurusan pengajaran, pengembangan pengajaran dan sumber pembelajaran. Teknologi pengajaran adalah teori dan amalan tentang mereka bentuk , membangun, mengguna, dan menilai proses serta sumber untuk pembelajaran. 5 domain: rekabentuk, pembangunan, penggunaan, pengurusan dan penilaian.
Teh Boon Chuan 4PISMP SN/PJ/PC
ReplyDelete1) Teknologi pengajaran juga boleh bermaksud sebagai alat atau bahan yang digunakan untuk tujuan pembelajaran di samping guru, buku teks dan papan hitam.Secara mudahnya, teknologi pendidikan merujuk kepada proses pengajaran atau alatan yang dapat membantu guru ke arah pencapaian pengajaran dan pembelajaran yang lebih berkesan.
2)Persamaan di antara domain Teknologi dalam P&P pada FASA 1 dan FASA 2 adalah proses pengembangan alat bantu pengajaran iaitu dengan berusaha mengembangkan serta merancang domain pembelajaran menggunakan media pembelajaran. Kedua konsep tersebut mendefinisikan Teknologi Intruksional yang berorientasi pada praktis.
Perbezaan di antara domain Teknologi dalam P&P pada FASA 1 dan FASA 2 adalah Fasa pertama adalah pada Tahun 1977 dan Fasa kedua adalah pada Tahun 1994. Fasa pertama mempunyai 3 domain iaitu Pengembangan pengajaran, sumber pembelajaran dan pengurusan pengajaran dan fasa kedua mempunyai 5 domain iaitu Rekabentuk, pembangunan, penggunaan, pengurusan dan penilaian.
Jawapan
ReplyDelete1.
-Teknologi pendidikan ialah aplikasi prinsip-prinsip saintifik untuk mereka dan membina sesuatu bagi menjalankan sistem pengajaran dan pembelajaran.
-Teknologi pendidikan ialah penggunaan kemahiran dan teknik moden dalam keperluan pendidikan dan latihan, yang meliputi kemudahan belajar dengan menggunakan persekitaran setakat mana ia menimbulkan pembelajaran.
-Teknologi pengajaran adalah satu bidang yang berusaha ke arah meningkatkan kualiti atau keberkesanan pengajaran dan pembelajaran”.
Teknologi pengajaran-Sebahagian daripada teknologi pendidikan yang mementingkan penggunaan proses saintifik dalam pengalaman pembelajaran.
2. Persamaan- kedua-dua konsep tersebut mendefinisikan Teknologi Intruksional yang berorientasi pada praktis.
Perbezaan-
Antara domain Teknologi dalam P&P pada FASA 1 dan FASA 2.
FASA 1-Teknologi pengajaran merupakan satu proses yang kompleks dan berpesapadu yang melibatkan manusia, prosedur, idea, peralatan dan organisasi untuk menganalisis masalah-masalah serta mereka bentuk, menilai dan menguruskan penyelesaian kepada masalah-masalah dalam keadaan di mana proses pembelajaran itu adalah bermatlamat dan terkawal”.
FASA 2 - Teknologi pengajaran adalah teori dan amalan tentang mereka bentuk , membangun, mengguna, dan menilai proses serta sumber untuk pembelajaran”.
HUONG SING YI 4PISMP SN/PJ/PC
ReplyDeleteTer Chin Hsien ( 4 PISMP SN/PJ/PC )
ReplyDelete1) Teknologi Pendidikan ialah cara yang sistematik bagi mereka bentuk, melaksana dan menilai keseluruhan proses pembelajaran dan pengajaran dari segi objektif khusus, berdasarkan penyelidikan tentang pembelajaran manusia dan komunikasi dengan menggunakan cantuman sumber manusia dan bukan manusia untuk membawa kepada pengajaran yang lebih berkesan Teknologi Pendidikan ialah kombinasi proses dan alat yang terlibat untuk menangani keperluan dan masalah pendidikan dengan memberi penekanan kepada aplikasi alat yang terkini: komputer dan teknologi yang berkaitan
Teknologi pengajaran adalah satu bidang yang berusaha ke arah meningkatkan kualiti atau keberkesanan pengajaran dan pembelajaran. Teknologi pengajaran juga boleh bermaksud sebagai alat atau bahan yang digunakan untuk tujuan pembelajaran di samping guru, buku teks dan papan hitam.
2) Persamaan
Proses pengembangan alat bantu pengajaran
iaitu dengan berusaha mengembangkan serta
merancang domain pembelajaran menggunakan
media pembelajaran.Kedua-dua konsep tersebut
mendefinisikan Teknologi Intruksional yang
berorientasi pada praktis.
Perbezaan
Perbezaan di antara teknologi dalam P&P pada FASA 1 dan FASA 2 ialah Domain teknologi dalam pengajaran dan pembelajaran FASA 1 pada tahun 1977 yang mengutamakan aspek pengurusan manakala domain teknologi dalam pengajaran dan pembelajaran FASA 2 pada tahun 1994 yang mengutamakan aspek teori dan amalan.
TING YANN YANN
ReplyDelete1. Teknologi pendidikan ialah satu sistem yang meliputi alat dan bahan media, organisasi yang digunakan secara terancang bagi menghasilkan kecekapan dalam pengajaran dan keberkesanan dalam pembelajaran
Teknologi pengajaran ialah satu proses yang kompleks dalam menganalisis keperluan pendidikan secara sistematik, saintifik dan rasional bertujuan untuk mereka bentuk dan mengaplikasikannya secara sepadu idea, tenaga, sumber bahan kaedah dan tatacara untuk mempertingkatkan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran. Untuk memudahkan, istilah teknologi pengajaran akan digunakan seerti dengan teknologi pendidikan.
2. 2. Perbezaan antara Fasa 1 dan Fasa 2:
Fasa 1 - Domain Teknologi Pengajaran 1944 - Mementingkan reka bentuk (sistem pengajaran dan strategi pengajaran), pembangunan (percetakkan dan audiovisual), penggunaan media, pengurusan (projek dan maklumat) dan penilaian (analisis masalah, prnilaian formatif dan sumatif). Teknologi pengajaran merupakan satu proses yang kompleks dan berpesapadu yang melibatkan manusia, prosedur, idea, peralatan dan organisasi untuk menganalisis masalah-masalah serta mereka bentuk, menilai dan menguruskan penyelesaian kepada masalah-masalah dalam keadaan di mana proses pembelajaran itu adalah bermatlamat dan terkawal. 3 domain: pengembangan pengajaran, sumber pembelajaran dan pengurusan pengajaran.
Fasa 2 - Domain Teknologi Pengajaran 1977 - Mementingkan fungsi pengurusan pengajaran, pengembangan pengajaran dan sumber pembelajaran. Teknologi pengajaran adalah teori dan amalan tentang mereka bentuk , membangun, mengguna, dan menilai proses serta sumber untuk pembelajaran. 5 domain: rekabentuk, pembangunan, penggunaan, pengurusan dan penilaian.
1. Teknologi pengajaran adalah satu bidang yang berusaha ke arah meningkatkan kualiti atau keberkesanan pengajaran dan pembelajaran”. "Teknologi pendidikan ialah gabungan manusia, peralatan, teknik dan peristiwa yang bertujuan untuk memberi kesan baik kepada pendidikan" .
ReplyDelete2. Persamaan yang terdapat di antara domain Teknologi dalam P&P pada Fasa 1 dan Fasa 2 ialah proses pengembangan alat bantu pengajaran iaitu dengan berusaha mengembangkan serta merancang domain pembelajaran menggunakan media pembelajaran. Selain itu, kedua-dua konsep tersebut mendefinisikan Teknologi Intruksional yang berorientasi pada praktis.
Perbezaan yang terdapat di antara domain Teknologi dalam P&P pada Fasa 1 dan Fasa 2:
Domain Teknologi dalam P&P pada Fasa 1 didefinisikan sebagai teknologi pengajaran merupakan satu proses yang kompleks dan berpesapadu yang melibatkan manusia, prosedur, idea, peralatan dan organisasi untuk menganalisis masalah-masalah serta mereka bentuk, menilai dan menguruskan penyelesaian kepada masalah-masalah dalam keadaan di mana proses pembelajaran itu adalah bermatlamat dan terkawal”, manakala Domain Teknologi dalam P&P pada Fasa 2 didefinisikan sebagai teknologi pengajaran adalah teori dan amalan tentang mereka bentuk , membangun, mengguna, dan menilai proses serta sumber untuk pembelajaran”.
Domain Teknologi dalam P&P pada Fasa 1 mempunyai tiga domain manakala Domain Teknologi dalam P&P pada Fasa 2 mempunyai lima domain.
SOALAN PERBINCANGAN
ReplyDelete1. Apakah yang anda faham mengenai Teknologi Pendidikan dan Teknologi Pengajaran.
Teknologi Pendidikan
Satu pendekatan yang sistematik yang amat sesuai dan boleh diterima bagi proses penyelesaian satu-satu masalah pengajaran dan pembelajaran.(Derek Rowntre, 1974)
Teknologi Pendidikan ialah satu kemahiran dalam pendidikan yang melibatkan perkakasan, perisian dan kaedah penyampaian.
Teknologi Pengajaran
Alat / bahan media yang lahir akibat dari revolusi komunikasi yang digunakan untuk tujuan pembelajaran di samping guru, buku teks dan papan hitam. (Tickton, S.G., To Improve Leraning, 1970)
Teknologi Pengajaran merupakan satu gabungan harmonis dan sistematik antara perkakasan ,perisian, seni penggunaan dan pengendalian untuk mencapai pengajaran yang berkesan dan bermakna.
2. Bincangkan persamaan dan perbezaan yang terdapat di antara domain Teknologi dalam P&P pada FASA 1 dan FASA 2.
Persamaan yang terdapat di antara domain Teknologi dalam P&P pada Fasa 1 dan Fasa 2 ialah proses pengembangan alat bantu pengajaran iaitu dengan berusaha mengembangkan serta merancang domain pembelajaran menggunakan media pembelajaran. Selain itu, kedua-dua konsep tersebut mendefinisikan Teknologi Intruksional yang berorientasi pada praktis.
Perbezaan yang terdapat di antara domain Teknologi dalam P&P pada Fasa 1 dan Fasa 2:
Domain Teknologi dalam P&P pada Fasa 1 didefinisikan sebagai teknologi pengajaran merupakan satu proses yang kompleks dan berpesapadu yang melibatkan manusia, prosedur, idea, peralatan dan organisasi untuk menganalisis masalah-masalah serta mereka bentuk, menilai dan menguruskan penyelesaian kepada masalah-masalah dalam keadaan di mana proses pembelajaran itu adalah bermatlamat dan terkawal”, manakala Domain Teknologi dalam P&P pada Fasa 2 didefinisikan sebagai teknologi pengajaran adalah teori dan amalan tentang mereka bentuk , membangun, mengguna, dan menilai proses serta sumber untuk pembelajaran”.
Domain Teknologi dalam P&P pada Fasa 1 mempunyai tiga domain manakala Domain Teknologi dalam P&P pada Fasa 2 mempunyai lima domain.
LAU SIAW JIUN 4 PISMP SN/PJ/PC
ReplyDeleteSoalan 1.
- Teknologi Pendidikan
*Teknologi pendidikan ialah gabungan manusia, peralatan, teknik dan peristiwa yang bertujuan untuk memberi kesan baik kepada pendidikan, pendekatan sistematik yang amat sesuai dan boleh diterima bagi proses penyelesaian satu masalah pengajaran dan pembelajaran, satu kemahiran pendidikan yang melibatkan perkakasan, perisian dan kaedah penyampaian. Satu proses merancang ,membina,mereka bentuk, melaksana dan menilai aktiviti-aktiviti pembelajaran secara sistematik dengan tujuan meningkatkan serta memudahkan proses pengajaran dan pembelajaran dan aplikasi media, sistem, pendekatan dan teknik-teknik ke arah pencapaian pengajaran dan pembelajaran yang berkesan.Penggunaan prinsip-prinsip saintifik untuk merancang dan melaksanakan sistem pengajaran. Penekanan adalah kepada pencapaian objektif pendidikan yang tepat dan boleh diukur ,pemusatan kepada pelajar bukan berorientasikan mata pelajaran, lebih bergantung kepada teori pendidikan ,kesahihan,penemuan hasil kajian pendidikan menerusi analisis empirikal dan penggunaan alat pandang dengar yang meluas.Satu bidang yang terlibat dalam kemudahan menyediakan pembelajaran untuk manusia menerusi pengenalpastian,penyusunan,penggunaan dan pengurusan sumber yang sedia wujud ,pengurusan proses dan manusia yang terlibat(AECT)
- Teknologi Pengajaran
*Teknologi pengajaran adalah satu bidang yang berusaha ke arah meningkatkan kualiti atau keberkesanan pengajaran dan pembelajaran, merupakan satu gabungan harmonis dan sistematik antara perkakasan ,perisian, seni penggunaan dan pengendalian untuk mencapai pengajaran yang berkesan dan bermakna.Alat / bahan media yang lahir akibat dari revolusi komunikasi yang digunakan untuk tujuan pembelajaran. Sebahagian daripada teknologi pendidikan yang mementingkan penggunaan proses saintifik dalam pengalaman pembelajaran.Teknologi pengajaran adalah satu bidang yang berusaha ke arah meningkatkan kualiti atau keberkesanan pengajaran dan pembelajaran dan sebagai penerokaan atau pencarian pengetahuan baru mengenai cara-cara paling baik manusia belajar mereka bentuk sistem atau bahan pengajaran.Teknologi pengajaran melibatkan ruang lingkup yang lebih luas termasuk identifikasi, kurikulum, kaedah pengajaran dan pembelajaran dan pengelolaan serta penggunaan alat dan bahan pengajaran.Ia lebih tertumpu kepada penggunaan dan penyusunan secara sistematik terhadap berbagai alat dan bahan teknologi yang boleh membantu aktiviti P&P.
Soalan 2.
Persamaan:
- proses yang kompleks dalam mengalisis keperluan pendidikan secara sistematik, saintifik dan rasional
- bertujuan untuk mereka bentuk dan mengaplikasikannya secara sepadu idea, tenaga, sumber bahan, kaedah dan tatacara
- dapat mempertingkatkan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran
- digunakan untuk membantu dalam pengajaran guru atau pembelajaran murid
- Proses pengembangan alat bantu pengajaran iaitu dengan berusaha mengembangkan serta merancang domain pembelajaran menggunakan media pembelajaran.
- Kedua-dua konsep tersebut mendefinisikan Teknologi Intruksional yang berorientasi pada praktis.
Perbezaan:
->Domain Teknologi dalam P&P FASA 1
*Fokus pada aspek pengurusan
*Teknologi pengajaran merupakan satu proses yang kompleks dan berpesapadu yang melibatkan manusia, prosedur, idea, peralatan dan organisasi untuk menganalisis masalah-masalah serta mereka bentuk, menilai dan menguruskan penyelesaian kepada masalah-masalah dalam keadaan di mana proses pembelajaran itu adalah bermatlamat dan terkawal.
*Terdapat 3 domain:
Pengembangan pengajaran, Sumber pembelajaran, Pengurusan pengajaran
-->Domain Teknologi dalam P&P FASA 2
*Fokus pada teori dan amalan
*Teknologi pengajaran adalah teori dan amalan tentang mereka bentuk , membangun, mengguna, dan menilai proses serta sumber untuk pembelajaran.
*Terdapat 5 domain TP:
Rekabentuk, Pembangunan, Penggunaan, Pengurusan, Penilaian
Ong Woan Min ( 4 PISMP SN/PJ/PC )
ReplyDelete1) Teknologi pendidikan merupakan aplikasi ilmu pengetahuan saintifik mengenai pembelajaran, dan keadaan pembelajaran untuk meningkatakan keberkesanan p&p. Teknologi pengajaran ialah satu proses untuk menyelesaikan masalah p&p dengan melibatkan reka bentuk dan menggunakan pengajaran sistem.
2) Persamaan
Proses pengembangan alat bantu pengajaran
iaitu dengan berusaha mengembangkan serta
merancang domain pembelajaran menggunakan
media pembelajaran.Kedua-dua konsep tersebut
mendefinisikan Teknologi Intruksional yang
berorientasi pada praktis.
Perbezaan
Domain-domain teknologi dalam pengajaran dan
pembelajaran 1977 dan 1994 ialah pengurusan
pengajaran. Misalnya pengurusan pengajaran
pada fasa 1 iaitu pengurusan kakitangan dan
pengurusan organisasi, manakala pengurusan
pengajaran pada fasa 2 iaitu pengurusan
projek , pengurusan sumber, pengurusan
sistem penyampaian dan pengurusan maklumat
CHUAH JIA XIN 4 PISMP SN/PJ/PC
ReplyDeleteSoalan 1.
- Teknologi Pendidikan
*Teknologi pendidikan ialah gabungan manusia, peralatan, teknik dan peristiwa yang bertujuan untuk memberi kesan baik kepada pendidikan, pendekatan sistematik yang amat sesuai dan boleh diterima bagi proses penyelesaian satu masalah pengajaran dan pembelajaran, satu kemahiran pendidikan yang melibatkan perkakasan, perisian dan kaedah penyampaian. Satu proses merancang ,membina,mereka bentuk, melaksana dan menilai aktiviti-aktiviti pembelajaran secara sistematik dengan tujuan meningkatkan serta memudahkan proses pengajaran dan pembelajaran dan aplikasi media, sistem, pendekatan dan teknik-teknik ke arah pencapaian pengajaran dan pembelajaran yang berkesan.Penggunaan prinsip-prinsip saintifik untuk merancang dan melaksanakan sistem pengajaran. Penekanan adalah kepada pencapaian objektif pendidikan yang tepat dan boleh diukur ,pemusatan kepada pelajar bukan berorientasikan mata pelajaran, lebih bergantung kepada teori pendidikan ,kesahihan,penemuan hasil kajian pendidikan menerusi analisis empirikal dan penggunaan alat pandang dengar yang meluas.Satu bidang yang terlibat dalam kemudahan menyediakan pembelajaran untuk manusia menerusi pengenalpastian,penyusunan,penggunaan dan pengurusan sumber yang sedia wujud ,pengurusan proses dan manusia yang terlibat(AECT)
- Teknologi Pengajaran
*Teknologi pengajaran adalah satu bidang yang berusaha ke arah meningkatkan kualiti atau keberkesanan pengajaran dan pembelajaran, merupakan satu gabungan harmonis dan sistematik antara perkakasan ,perisian, seni penggunaan dan pengendalian untuk mencapai pengajaran yang berkesan dan bermakna.Alat / bahan media yang lahir akibat dari revolusi komunikasi yang digunakan untuk tujuan pembelajaran. Sebahagian daripada teknologi pendidikan yang mementingkan penggunaan proses saintifik dalam pengalaman pembelajaran.Teknologi pengajaran adalah satu bidang yang berusaha ke arah meningkatkan kualiti atau keberkesanan pengajaran dan pembelajaran dan sebagai penerokaan atau pencarian pengetahuan baru mengenai cara-cara paling baik manusia belajar mereka bentuk sistem atau bahan pengajaran.Teknologi pengajaran melibatkan ruang lingkup yang lebih luas termasuk identifikasi, kurikulum, kaedah pengajaran dan pembelajaran dan pengelolaan serta penggunaan alat dan bahan pengajaran.Ia lebih tertumpu kepada penggunaan dan penyusunan secara sistematik terhadap berbagai alat dan bahan teknologi yang boleh membantu aktiviti P&P.
Soalan 2.
Persamaan:
- proses yang kompleks dalam mengalisis keperluan pendidikan secara sistematik, saintifik dan rasional
- bertujuan untuk mereka bentuk dan mengaplikasikannya secara sepadu idea, tenaga, sumber bahan, kaedah dan tatacara
- dapat mempertingkatkan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran
- digunakan untuk membantu dalam pengajaran guru atau pembelajaran murid
- Proses pengembangan alat bantu pengajaran iaitu dengan berusaha mengembangkan serta merancang domain pembelajaran menggunakan media pembelajaran.
- Kedua-dua konsep tersebut mendefinisikan Teknologi Intruksional yang berorientasi pada praktis.
Perbezaan:
->Domain Teknologi dalam P&P FASA 1
*Fokus pada aspek pengurusan
*Teknologi pengajaran merupakan satu proses yang kompleks dan berpesapadu yang melibatkan manusia, prosedur, idea, peralatan dan organisasi untuk menganalisis masalah-masalah serta mereka bentuk, menilai dan menguruskan penyelesaian kepada masalah-masalah dalam keadaan di mana proses pembelajaran itu adalah bermatlamat dan terkawal.
*Terdapat 3 domain:
Pengembangan pengajaran, Sumber pembelajaran, Pengurusan pengajaran
-->Domain Teknologi dalam P&P FASA 2
*Fokus pada teori dan amalan
*Teknologi pengajaran adalah teori dan amalan tentang mereka bentuk , membangun, mengguna, dan menilai proses serta sumber untuk pembelajaran.
*Terdapat 5 domain TP:
Rekabentuk, Pembangunan, Penggunaan, Pengurusan, Penilaian
This comment has been removed by the author.
ReplyDeleteSiti Izzati Dyanah
ReplyDeletesoalan
1) Teknologi pengajaran adalah satu bidang yang berusaha ke arah meningkatkan kualiti atau keberkesanan pengajaran dan pembelajaran.
Teknologi pendidikan ialah gabungan idea,sistem, pendekatan dan teknik-teknik dalam mempertingkatkan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran.
2) Persamaan :
Proses pengembangan alat bantu pengajaran iaitu dengan berusaha mengembangkan serta merancang domain pembelajaran menggunakan media pembelajaran.
Perbezaan :
Domain Teknologi dalam P&P dalam Fasa 1 didefinisikan sebagai teknologi pengajaran sebagai satu proses yang kompleks dan bersepadu yang melibatkan manusia, prosedur, idea, peralatan dan organisasi manakala Domain Teknologi dalam P&P pada Fasa 2 didefinisikan sebagai teknologi pengajaran adalah teori dan amalan tentang mereka bentuk,mengguna dan menilai proses serta sumber untuk pembelajaran.
wan nurshida ayu binti wan hussin
ReplyDelete4 pismp sn/pj/pi
soalan 1:
apa yang saya faham tentang teknologi pengajaran dan teknologi pendidikan ialah, kedua-duanya berteraskan teknologi pengajaran..
namun teknologi pendidikan merupakan bidang yang lebih luas dan kompleks berbanding teknologi pengajaran memandangkan teknologi pengajaran hanyalah salah satu sub unit bagi pendidikan.
soalan 2:
perbezaan domain teknologi pada fasa 1 dan 2 ialah pada fasa 1, peranan yang dimainkan lebih terhad berbanding pada fasa 2 yang lebih meluas dalam penggunaan teknologi.persamaan kedua2 fasa bagi domain teknologi dalam p&p ialah,kedua-duanya berteraskan penggunaan teknologi dan dapat meningkatkan motivasi pelajar.
NURSYAMIMI ISMAIL 4 PISMP SN/PJ/PI
ReplyDeleteSOALAN 1
Teknologi pengajaran adalah sebahagian daripada teknologi pendidikan yang mementingkan penggunaan proses saintifik dalam pengajaran dan pembelajaran. Teknologi pendidikan pula menitikberatkan penggunaan kaedah-kaedah moden dan teknologi secara sistematik dalam pengajaran dan pembelajaran.
SOALAN 2
Persamaan Fasa 1 dan Fasa 2:
- Proses pengembangan alat bantu mengajar iaitu dengan berusaha mengembangkan serta merancang domain pembelajaran menggunakan media pembelajaran.
Perbezaan Fasa 1 dan Fasa 2:
- Fasa 1 terdapat 3 domain manakala Fasa 2 terdapat 5 domain.
Hani binti Halim
ReplyDelete4PISMP Sains2/Pj/Bi
Soalan 1
Berdasarkan kefahaman saya, teknologi pengajaran dan teknologi pendidikan adalah sesuatu yang menekankan tentang aspek teknologi yang ingin memberi penambahbaikan kepada pengajaran. Namun, teknologi pengajaran ialah lebih kepada satu bidang yang bermatlamat untuk meningkatkan lagi taraf kualiti dan keberkesanan sesuatu pengajaran dan pembelajaran. Manakala teknologi pendidikan merupakan gabungan aspek-aspek yang diperlukan untuk sesuatu pendidikan itu berlangsung dengan lancar, sistematik dan memberi kesan positif kepada proses pendidikan iaitu manusia, idea, alat-alat, teknik dan peristiwa.
Soalan 2
Persamaan yang terdapat di antara domain Teknologi dalam p&p Fasa 1 dan Fasa 2 ialah kedua-duanya bertujuan untuk mewujudkan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran yang cemerlang. Perbezaan antara domain Teknologi dalam p&p Fasa 1 dan Fasa 2 pula ialah Fasa 1 terdapat 3 domain manakala Fasa 2 terdapat 5 domain. Selain itu, dalam fasa 1, kaedah penyelesaian masalahnya adalah lebih umum berbending Fasa 2. Contohnya, dalam penilaian. Dalam Fasa 1, kaedah untuk penilaian tidak diterangkan secara terperinci dan ianya lebih kepada menganalisa masalah-masalah pembelajaran manakala dalam Fasa 2, kaedah penilaian diterangkan secara terperinci iaitu penilaian dibuat berdasarkan penilaian formatif dan penilaian sumatif. Peranan yang dimainkan oleh teknologi dalam p&p juga lebih luas dalam Fasa 2 berbanding Fasa 1. Misalnya, dalam aspek pembangunan pada Fasa 2, ianya menggunakan banyak teknologi iaitu teknologi percetakan, teknologi audiovisual, teknologi berasaskan computer dan teknologi bersepadu.
Sahibul Amin bin Wardi
ReplyDelete4PISMP Sains2/Pj/Bi
Teknologi pendidikan ialah satu pendekatan yang sistematik yang amat sesuai dan boleh diterima bagi proses penyelesaian satu-satu masalah pengajaran dan pembelajaran manakala teknologi pengajaran merupakan satu gabungan harmonis dan sistematik antara perkakasan ,perisian, seni penggunaan dan pengendalian untuk mencapai pengajaran yang berkesan dan bermakna.
Perbezaan domain-domain teknologi dalam pengajaran dan pembelajaran 1977 dan 1994 ialah pengurusan pengajaran. Misalnya pengurusan pengajaran pada fasa 1 iaitu pengurusan kakitangan dan pengurusan organisasi, manakala pengurusan pengajaran pada fasa 2 iaitu pengurusan projek , pengurusan sumber, pengurusan sistem penyampaian dan pengurusan maklumat.
This comment has been removed by the author.
ReplyDelete(NUR LIYANA BT ZA'IM - 4 PISMP SN/PJ/PI)
ReplyDelete1) Teknologi merupakan satu alat yang digunakan bagi membantu kelancaran penyampaian P&P hasil daripada pengetahuan sains yang diperoleh.
2) Persamaan antara domain teknologi dalam Fasa 1 dan Fasa 2 ialah dari segi penggunaan domain pembelajaran sebagai salah satu alat bantu pengajaran.
Perbezaan antara domain teknologi dalam Fasa 1 dan Fasa 2 iaitu bagi Fasa 1 terdapat 3 domain iaitu pengembangan pengajaran, sumber pembelajaran dan pengurusan pengajaran. Terdapat 5 domain dalam Fasa 2 iaitu reka bentuk, penggunaan, pembangunan, pengurusan dan penilaian.
This comment has been removed by the author.
ReplyDeleteTENGKU NURA ADILA BT TENGKU AZMI
ReplyDelete4 PISMP SN/PI/PJ
SOALAN 1:
berdasarkan kuliah, apa yang saya faham teknologi pendidikan adalah aplikasi media, sistem, pendekatan dan teknik-teknik kearah pencapaian pengajaran dan pembelajaran yang berkesan.Manakala, teknologi pengajaran ialah satu bidang yang berusaha ke arah meningkatkan kualiti atau keberkesanan pengajaran dan pembelajaran.
SOALAN 2:
persamaan fasa 1 dan 2 dalam domain teknologi p&p ialah kedua duanya adalah bertujuan bagi mewujudkan keberkesanan proses dalam p&p yang cemerlang.
perbezaan:
- fasa 1 domain teknologi adalah agak terhad. manakala bagi fasa 2 pula lebih meluas sesuai dengan penggunaan teknologi yang lebih canggih pada masa kini.
-fasa 1 terbahagi kepada 3 iaitu pengurusan , pengembangan dan sumber pembelajaran. manakala fasa 2 pula terbahagi kepada pembangunan, pengurusan, penilaian, penggunaan, dan reka bentuk.
teknologi pendidikan sistem atau aplikasi yang berasaskan teknologi dan digunakan dalam membuat perancangan aktiviti bagi melancarkan proses pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah. proses P&P akan menjadi lebih menarik dengan penggunaan peralatan canggih dan berteknologi tinggi.
ReplyDeleteteknologi pengajaran adalah kaedah atau strategi pengajaran yang menggunakan aplikasi teknologi bagi membantu memaksimumkan pencapaian objektif dan hasil pembelajaran dengan cara menarik minat murid untuk lebih fokus dengan kaedah pengajaran dan pendekatan yang berbeza.
terdapat beberapa perbezaan antara kedua-dua fasa:
1. 3 domain bgi fasa I & 5 domain bagi fasa II
2. penilaian dilaksanakan dengan lebih terperinci bagi fasa II berdasarkan penilaian formatif dan sumatif. kaedah menganalisa masalah digunakan bagi penilaian fasa I
This comment has been removed by the author.
ReplyDeleteSiti Atiqah Md Fahme 4 PISMP SNPJPI
ReplyDelete1. Teknologi pengajaran merupakan satu bidang bertujuan untuk menambahbaik dan mempertingkatkan lagi P&P. Manakala teknologi pendidikan merupakan gabungan aspek-aspek yang diperlukan untuk sesuatu pendidikan/proses P&P berjalan dengan berkesan.
2. Fasa 1 mempunyai 3domain manakala fasa 2 mempunyai 5 domain. Fasa 2 lebih terperinci dan lebih meluas dalam menjalankan P&P manakala Fasa 1 lebih kepada kaedah penyelesaian masalah yang lebih umum.
muhammad amirul izzat b abdullah
ReplyDelete1. Teknologi pendidikan ialah satu sistem yang meliputi alat dan bahan media, organisasi yang digunakan secara terancang bagi menghasilkan kecekapan dalam pengajaran dan keberkesanan dalam pembelajaran
Teknologi pengajaran ialah satu proses yang kompleks dalam menganalisis keperluan pendidikan secara sistematik, saintifik dan rasional bertujuan untuk mereka bentuk dan mengaplikasikannya secara sepadu idea, tenaga, sumber bahan kaedah dan tatacara untuk mempertingkatkan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran. Untuk memudahkan, istilah teknologi pengajaran akan digunakan seerti dengan teknologi pendidikan.
FASA 1 mempunyai 3 domain iaitu pengembangan pengajaran,
sumber pembelajaran dan pengurusan pengajaran manakala FASA 2
mempunyai 5 domain, iaitu reka bentuk, pembangunan,
penggunaan, pengurusan dan penilaian.
Soalan 1
ReplyDeleteTeknologi pendidikan merupakan aplikasi ilmu pengetahuan saintifik mengenai pembelajaran, dan keadaan pembelajaran untuk meningkatakan keberkesanan p&p. Teknologi pengajaran ialah satu proses untuk menyelesaikan masalah p&p dengan melibatkan reka bentuk dan menggunakan pengajaran sistem.
soalan 2
Persamaan
Berusaha mengembangkan dan merancangdomain pembelajaran dengan menggunakan media pembelajaran dalam proses pengembangan alat bantu pengajaran.
Mendefinisikan teknologi intruksional yang berorientasi pada praktis.
Perbezaan
DEFINISI :
Fasa 1: merupakan satu proses yang kompleks yang melibatkan manusia, prosedur, idea, peralatan dan organisasi untuk menganalisis masalah-masalah serta mereka bentuk, menilai dan menguruskan penyelesaian kepada masalah-masalah dalam keadaan di mana proses pembelajaran itu adalah bermatlamat dan terkawal”.
Fasa 2: adalah teori dan amalan tentang mereka bentuk , membangun, mengguna, dan menilai proses serta sumber untuk pembelajaran”.
SYAZANA BINTI SAMSURI
ReplyDelete4 PISMP SN 2
1. Teknologi pendidikan adalah satu kemudahan dan aplikasi dalam pendidikan yang memberi kesan baik kepada proses pendidikan. Dengan adanya teknologi pendidikan memungkinkan proses pengajaran dan pembelajaran menjadi lebih menarik.Teknologi pengajaran pula adalah satu bidang yang dapat membantu meningkatkan kualiti pembelajaran serta perlu dikuasai oleh para guru dalam memastikan keberkesanan proses p & p.
2.Perbezaan domain teknologi fasa 1 dan 2:
-Fasa 1 terbahagi kepada tiga fasa iaitu pengurusan pengajaran,pengembangan pengajaran dan sumber pembelajarn. Fasa 2 terbahagi 5:reka bentuk, pengurusan,pembangunan,penilaian dan penggunaan.
Persamaan:memudahkan dan meningkatkan keberkesanan proses p & p.
Mohamad Khalilizul SYahmie bin Nordin @ Nordey
ReplyDelete4PISMP SN/PJ/PI
SOALAN 1:
teknologi pendidikan adalah aplikasi media, sistem, pendekatan dan teknik-teknik kearah pencapaian pengajaran dan pembelajaran yang berkesan. Manakala, teknologi pengajaran pula merupakan satu bidang yang berusaha ke arah meningkatkan kualiti atau keberkesanan pengajaran dan pembelajaran.
SOALAN 2:
persamaan fasa 1 dan 2 ialah kedua duanya mempunyai tujuan yang sama iaitu untuk mewujudkan keberkesanan proses dalam p&p yang cemerlang.
perbezaannya pula ialah fasa 1 domain teknologi adalah agak terhad. manakala bagi fasa 2 pula lebih meluas sesuai dengan penggunaan teknologi yang lebih canggih pada masa kini.
-fasa 1 terbahagi kepada 3 iaitu : pengurusan , pengembangan dan sumber pembelajaran. manakala fasa 2 pula terbahagi kepada : pembangunan, pengurusan, penilaian, penggunaan, dan reka bentuk.
Tan Bee Kiang
ReplyDelete4 PISMP PC/PJ/MT
Teknologi pendidikan ialah satu bidang yang terlibat dalam kemudahan menyediakan pembelajaran untuk manusia menerusi pengenalpastian, penyusunan, penggunaan dan pengurusan sumber yang sedia wujud, pengurusan proses dan manusia yang terlibat melakukannya. Manakala teknologi pengajaran ialah satu proses yang kompleks dalam menganalisis keperluan pendidikan secara sistematik, saintifik dan rasional bertujuan untuk mereka bentuk dan mengaplikasikannya secara sepadu idea, tenaga, sumber bahan kaedah dan tatacara untuk mempertingkatkan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran. Untuk memudahkan, istilah teknologi pengajaran akan digunakan seerti dengan teknologi pendidikan.
Persamaan bagi domain Teknologi dalam P&P pada FASA 1 dan FASA 2 adalah proses pengembangan alat bantu pengajaran iaitu dengan berusaha mengembangkan serta merancang domain pembelajaran menggunakan media pembelajaran. Kedua-dua konsep tersebut mendefinisikan Teknologi Intruksional yang berorientasi pada praktis. Bagi perbezaan di antara domain Teknologi dalam P&P pada FASA 1 dan FASA 2, Fasa pertama diwujudkan pada tahun 1977 dari aspek pengurusan manakala Fasa kedua diwujudkan pada tahun 1994 dari aspek teori dan amalan.
ROZAINI BIN ZULKIFFLE
ReplyDelete4 PISMP SN/PJ/PI
soalan 1.
teknologi pengajaran merupakan Satu bidang yang berusaha ke arah meningkatkan kualiti atau keberkesanan pengajaran dan pembelajaran manakala teknologi pendidikan pula merupakan satu bidang yang mana menggunakan sumber atau media yang moden dalam usaha membantu meningkatkan pembelajaran dan pengajaran di dalam kelas.
Hal ini bermaksud bahawa teknologi pendidikan akan boleh membawa kepada pencapaian yang baik kepada teknologi pengajaran kerana kedua-duanya saling berkait rapat dan saling bergantung.
soalan 2
persamaan bagi kedua-dua fasa ialah di mana difokuskan pengurusan teknologi yang menjadi tunjang kepada kedua-dua fasa
perbezaan bagi kedua-dua fasa ialah fasa 1 hanya mempunyai 3 aspek berbanding dengan fasa 2 yang mempunyai 5 aspek. Fasa 2 dilihat lebih banyak membantu dan lebih mendalam dalam segi p&P di dalam kelas